منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 19-08-2012, 10:22 AM   #1
~AL~M3AKB~
هاوي جديد

الصورة الرمزية ~AL~M3AKB~

80 ازاى اربى الكلب

بسم الله الرحمن الرحيم
اول شئ بعتذر للمشرف و الاعضاء على موضوع قطع الذيل بس الكلب الروت وايلر الامريكى بيكون ديلة ملفوف زى الكلب البلدى مش زى باقى الكلاب مفرود و دة بيديلة شكل وحش عشان كدة كنت بسئل عن القطع و خلاص مش لازم النقطة دية ناس هتقلى ابدأ بل وفل بس دة مش بأرادتى انا واحد صاحبى قلى هديك كلب روت امريكى لمة اجوز الكلبة ان شاء الله و مكنتش هربى بس لمة لقيت مواصفاتوا زى مبيقلى حلوة اوى قلت مش هخسر شئ ندخل فى الموضوع انا كنت عاوز اعرف الاجراءت التى يجب اتباعها لعمل ترخيص للكلب ياعنى لو حد عملى محضر ازعاك الشرطة متقدرش تاخدة او تاخدنى فى مصر القاهرة و هل كلية الطب البطرى هية البيتعمل منها الترخيص مع التطعيمات ولا وزارة الزراعة و سعر الترخص و التلقيع و التطعيمات و الاعمر للجرو الذى يتم اعطائة التطعيمات و التلقيح و الترخيص و يا ريت حد يقلى ازاى ادرب الروت وايلر لانى عمرى مربيت كلب فى حياتى بس عندى خبرة مع القطط مش قليلة ههههههه و هل يا ريت حد يقلى ينفع ااكلة اكل مطبوخ ال احنا بناكلة بس بدون ميتحط فية ملح او توابل ؟؟؟؟؟ و هل ينفع اديلة مخ فراخ مسلوق كنوع من البروتين بجانب اللحم ( انا بدية للقطط العندى و ماشين كويس ) و يا ريت الاجابة
مع العلم انا جدى كان مربى كلبين و لف اسودة بجد بس الكلام دة من يجى 20 او 30 سنة انا اتحكالى دة ان الكلب كان مترخص و كل شئ تمام و نزل يلعب فى االجنينة و لاكن عربية تبع الحى كانت معدية و سمعت صوت الكلب بيهوهو رمولة حتة لحمة فيها سم و مات و بعدها زوجة الكلب كانت مربوطة فوق السطح جنب السور راحت نطة و شنقة نفسها حزنن على الكلب و دية كانت قصة حصلت و معقدانى وكمان كان واحد فى عمارة ورانا عندة كلب و لف من5 سنين و مكنش مترخص و اتعملة بلاغ و جت الشرطة و من سعتها مشوفناش الكلب تانى من ساعتها؟؟؟؟؟؟؟ يترا الترخيص لية لزمة فى الحلات الزى دية و لا
~AL~M3AKB~ غير متصل  
قديم 19-08-2012, 03:15 PM   #2
الحمداني 2
نجم قسم هواة الكلاب
محترف

الصورة الرمزية الحمداني 2

رد: ازاى اربى الكلب

عزيزي نعم يجب أن تذهب بالكلب إلى كلية البيطرة أو أي عيادة بيطرية وتحصل للكلب على شهادة بالتطعيم يدون فيها بياناتك وعنوانك وبيانات الكلب كاملة

تحياتي

حبيب القلب رفيق الدرب

الفقيد الذي أدمى قلبي وأبكى عيني وملأ قلبي حزناً ومرارة لفقده تموز
الحمداني 2 غير متصل  
قديم 19-08-2012, 04:13 PM   #3
~AL~M3AKB~
هاوي جديد

80 رد: ازاى اربى الكلب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحمداني 2 مشاهدة المشاركة
عزيزي نعم يجب أن تذهب بالكلب إلى كلية البيطرة أو أي عيادة بيطرية وتحصل للكلب على شهادة بالتطعيم يدون فيها بياناتك وعنوانك وبيانات الكلب كاملة

تحياتي
شكرا" جزيلا" و هل من الممكن ان تخبرنى عن طريقة لتدريب الروت الامريكى الانى لم اربى كلب خالص و شوفت موضوع انوا ممكن يعض صاحبو لو معرفش يتعامل معاة ؟؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة : ~AL~M3AKB~ بتاريخ 19-08-2012 الساعة 04:14 PM. السبب: .
~AL~M3AKB~ غير متصل  
قديم 19-08-2012, 05:27 PM   #4
m7md7mdy
هاوي

الصورة الرمزية m7md7mdy

اخي الغالي بالنسبة لموضوع الترخيص ده انت هتروح اقرب مدرية طب بيطري لما الكلب يوصل عمره 6 شهور و هما هعملوله ترخيص بالنسبة للفلوس بتاعت الترخيص معنديش فكرة بصراحة
بالسنبة للأكل ممكن ياكل اكل مطبوخ بس الافضل لحم او دراي فود
قديم 19-08-2012, 05:30 PM   #5
الحمداني 2
نجم قسم هواة الكلاب
محترف

الصورة الرمزية الحمداني 2

بسم الله الرحمن الرحيم

عيد فطر سعيد وكل عام وأنتم بخير

سيدي الفاضل ، بداية لنتفق على أسس لحوارنا

- كل الكلاب تمتاز بوفاء لا حدود له .
- بعض الكلاب لها شخصية قوية وهي تعيش في نظام طبقات اجتماعية لا تخرج عنه .
- الروت فايلر كلب من أشهر وأقوى كلاب الحراسة ويتصف بشخصية قوية تجعله كلب غير صالح لضعاف الشخصية .
- إن كنت قوي الشخصية ولك روح المثابرة والتحدي فهذا هو الكلب المثالي لك .
- تدريب كلاب العمل والحراسة هو واحد ولا يمكن أن نقول أن هنلك تدريبات خاصة بكلب الروت فاير وتدريبات خاصة بكلب الراعي الألماني فكلها متماثلة .
راجع قسم تدريب الكلاب تجد تدريبات الطاعة والتي تبدأ بعمر 3 أشهر ليس قبل ذلك .

حالياً عليك تنمية أواصر الحب والمودة والألفة وإشعار الكلب (الجرو) أنك أمه الحامية له والتي يستطيع اللجؤ إليها في كل شيء ( تغذية ، لعب ، حنان ، دفء ) .

تحياتي

حبيب القلب رفيق الدرب

الفقيد الذي أدمى قلبي وأبكى عيني وملأ قلبي حزناً ومرارة لفقده تموز
الحمداني 2 غير متصل  
قديم 19-08-2012, 06:01 PM   #6
~AL~M3AKB~
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m7md7mdy مشاهدة المشاركة
اخي الغالي بالنسبة لموضوع الترخيص ده انت هتروح اقرب مدرية طب بيطري لما الكلب يوصل عمره 6 شهور و هما هعملوله ترخيص بالنسبة للفلوس بتاعت الترخيص معنديش فكرة بصراحة
بالسنبة للأكل ممكن ياكل اكل مطبوخ بس الافضل لحم او دراي فود
شكرا" وجزاك الله خيرا"
~AL~M3AKB~ غير متصل  
قديم 19-08-2012, 06:02 PM   #7
~AL~M3AKB~
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحمداني 2 مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

عيد فطر سعيد وكل عام وأنتم بخير

سيدي الفاضل ، بداية لنتفق على أسس لحوارنا

- كل الكلاب تمتاز بوفاء لا حدود له .
- بعض الكلاب لها شخصية قوية وهي تعيش في نظام طبقات اجتماعية لا تخرج عنه .
- الروت فايلر كلب من أشهر وأقوى كلاب الحراسة ويتصف بشخصية قوية تجعله كلب غير صالح لضعاف الشخصية .
- إن كنت قوي الشخصية ولك روح المثابرة والتحدي فهذا هو الكلب المثالي لك .
- تدريب كلاب العمل والحراسة هو واحد ولا يمكن أن نقول أن هنلك تدريبات خاصة بكلب الروت فاير وتدريبات خاصة بكلب الراعي الألماني فكلها متماثلة .
راجع قسم تدريب الكلاب تجد تدريبات الطاعة والتي تبدأ بعمر 3 أشهر ليس قبل ذلك .

حالياً عليك تنمية أواصر الحب والمودة والألفة وإشعار الكلب (الجرو) أنك أمه الحامية له والتي يستطيع اللجؤ إليها في كل شيء ( تغذية ، لعب ، حنان ، دفء ) .

تحياتي
شكرا" اخى الكريم و جزاك الله خيرا" و اية رأيك فى موضوع مخ الفراخ دة ولا يضر الكلب
~AL~M3AKB~ غير متصل  
قديم 20-08-2012, 12:02 AM   #8
Judgment
هاوي نشيط

اول شيء اخوي كلب الولف هوا يرمن شيبرد ... ثانيا اخوي درب كلبك ان لا ياكل الا منك مهما كان جائعا و بامر منك ان ياكل او لا ... ثالثا من الضروري جدااا ان يكون معك شهادت تطعيمات للكلب للحفاظه على سلامة كلبك و نفسك من اي مشاكل ممكن تحدث !!!!!
Judgment غير متصل  
قديم 20-08-2012, 12:16 AM   #9
~AL~M3AKB~
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Judgment مشاهدة المشاركة
اول شيء اخوي كلب الولف هوا يرمن شيبرد ... ثانيا اخوي درب كلبك ان لا ياكل الا منك مهما كان جائعا و بامر منك ان ياكل او لا ... ثالثا من الضروري جدااا ان يكون معك شهادت تطعيمات للكلب للحفاظه على سلامة كلبك و نفسك من اي مشاكل ممكن تحدث !!!!!
شكرا" اخى و هل مخ الفراخ المسلوق او الراس المخلية من العظام تكون مفيدة و لا تضرة و هل العظام المن عند الجزار ادهالة ناية ولا اغسلة بلمائ كويس و احطها فى الشمس
~AL~M3AKB~ غير متصل  
قديم 20-08-2012, 12:31 AM   #10
Judgment
هاوي نشيط

اخوي الكثير بطعمي كلبو الراس مسلوق او غيره و عايشه و ممتازه ... لكن بننصحك اطعميه دراي فود الموجود بالاسواق و ان كان عمره زغيره اقل من شهرين و نصف اصلاقا لا اطعميع اجرين دجاج او شيء فيه عضم ... اسرلو العضم بحجر او شغله لانو رح اتعب اسنانو و اتعب معدتو
Judgment غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
الكلب, اربي, ازاى