منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 27-11-2008, 09:15 PM   #1
roshy&hany
هاوي

Smile سؤال لكل من يملك قطة شيرازى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا انا بحبكم فى الله لان المنتدى ده علمنى كتير وفاضلى شوية وابقى دكتورة بيطرية من كتر المعلومات والخبرة اللى اكتسبتها منكم ههههههههههههه .. وبجد انتم عمركم مابخلتوا على اى حد باى معلومة وبتقولوها من كل قلبكم وبكل صدق وصراحة

بدون تطويل .. انا كنت مربية قطة سيامى وبصراحة كانت فى منتهى الجمال وكانت بتحبنى وبتحب الولاد وكانت حنينة جدا .. لكن لظروف خاصة اضطريت انى ابيعها

وانا الان افكر فى شراء قطة هاف بيكن او مون فيس لكن ان شاء الله تكون هاف بيكن ... السؤال هو (( هل شعر القطط الشيرازى يتطاير بصورة كبيرة ؟ )) بصراحة عندى سجاد غالى جدا وخايفة عليه ههههههههههه ... والاغلى ان عندى طفل صغير اخاف الشعر يعمله حساسية بصدره

الرجاء ماتبخلوش عليا فى السؤالين اللى فاتوا لانهم اهم اسئلة عندى والله مش بنام من كتر التفكير

اخر حاجة .. هل للهاف بيكى وللمون فيس عناية خاصة واكل خاص ؟؟ ماهو ؟
هل بجد القطط الشيرازى زى مابنقول عليها فى مصر اكل ومرعى وقلة صنعة ؟ يعنى بتاكل وتنام بس .. مش بتلعب ولابتتحرك وتقيلة وغبية وخصوصا الهاف بيكى

ارجو الرد سريعا ومن واقع خبرة وتجارب
قديم 27-11-2008, 09:30 PM   #2
مدمن حيوانات بكل انواعها2
هاوي نشيط

الصورة الرمزية مدمن حيوانات بكل انواعها2

رد: سؤال لكل من يملك قطة شيرازى

سلام

انا مو خبير بالقطط بس بالنسبه لتطاير الشعر على حسب التمشيط للقطه او القط << اكيد

و اعطاء الفيتامينات<< مو متأكد بس يمكن
مدمن حيوانات بكل انواعها2 غير متصل  
قديم 27-11-2008, 09:41 PM   #3
sisi_moon
عضوية شرفية

هلا حبيبتي ^^

شعر الشيرازي اي يتطاايرر

لازم لازم تواضبين على تمشيطه عشان مايطيح بصوره كبيره

انا قطاوتي اول اذا مسكتهم وقعدت احوس فشعرهم

لين قمت عنهم اصفق بيدي ويطلع شعر

والسجااد اي بيمتلي شعرر ..

انا بعد قطاوتي ماكانوا بيوور ومع كذا شعرهم مالي السجاد ..

فـ لازم لازم تهتمين بتمشيطه عشان مايأذيك بتساقطه او يتكتل او شي

وولدك الصغير اذا معه اساسا حساسيه بصدرره او ربوو .. بيأثر عليه .. اما اذا سليم لا مراح ياثر علييه

اقتباس:
اخر حاجة .. هل للهاف بيكى وللمون فيس عناية خاصة واكل خاص ؟؟ ماهو ؟
الشيرازي بشكل عام لازم عنايه بشعره .. والهاف والمون مايلزمهم عنايه بنظافه عيونهم بقد البيكي .. البيكي يفرز كثييير

الاكل اعطيهم اكل بيت دجاج مع خضاار ودراي فود رويال كانون الخاص بالقطط الشيرازيه .. ومراح تعانين ان شاءالله من مشاكل للشعرر

اقتباس:
هل بجد القطط الشيرازى زى مابنقول عليها فى مصر اكل ومرعى وقلة صنعة ؟ يعنى بتاكل وتنام بس .. مش بتلعب ولابتتحرك وتقيلة وغبية وخصوصا الهاف بيكى
لا مو لهالدرجه .. البيكي هو اكسل شي من مستويات الشيرازي .. لاكن وهو صغير بالعكس لعوب ويهبل بس لين كبر يصير هادي بشكل كبير ..

والهاف انشط من البيكي والمون انشط من الهاف .. الشيرازي يعني بشكل عام لين كبر يصير اهدى بكثيير عن ماهو صغير

الشيرازي مو غبي .. لكن ذكائه جدا عادي .. يعني مو زي السيامي ذكي جدا ^^

لكن مع كذا .. يبقى الشيرازي هو الأجمل
قديم 27-11-2008, 09:42 PM   #4
ronarony
هاوي جديد

الصورة الرمزية ronarony

بالنسبه لتساقط الشعر مش بيبقي كتير اوي وبيرجع لاهتمامك وبالنسبه للعب انا قطي ماشاء الله مش بيبطل لعب خالص اتكلي علي الله وهاتيها
قديم 28-11-2008, 03:59 AM   #5
roshy&hany
هاوي

لسة ماتطمنتش برده فىناس قالوا شعرهم بيتساقط والاخت sisi_moon قالت بالرغم من انها بتهتم بشعر القطط وبتسرحلهم الا انها لما بتقوم بتلاقى السجاد والدنيا مليانين شعر لدرجة انها بتنفض ايدها بتلاقى الشعر بيتطاير

مدمن حيوانات بكل انواعها2 / شكرا على مشاركتك وزوقك واسعدنى جدا مساعدتك ليا وفعلا لو اشتريتها اهم شئ حهتم بيه الفايتامينز

ronarony / ربنا يخليكى بس واضح ان قطك صغير ومون فيس ههههههه تخمين ... شكلك مصرية وكمان بنوتة عشان كدة عايزة اسالك الشعر اللى فى السجاد ممكن يطلع بالمكنسة الكهربائية ؟؟؟ لازم ااكل القطة دراى فود رويال كانون او اى نوع خاص بالشيرازى .. ماينفعش ااكلهم اى اكل قطط للكيتنز .... لو ماينفعش قوليلى اعرف منين ان النوع ده للشيرازى ؟؟

جزاكم الله خيرا ... فى ميزان حسناتكم ان شاء الله .. واسفة لو كنت اثقلت عليكم
قديم 28-11-2008, 12:43 PM   #6
آنـــــو
عضوية شرفية

الصورة الرمزية آنـــــو

مافي قطه بالدنيا مايتساقط شعرها هذا طبيعي بكل القطط سواء شعرها قصير أو طويل بكميه قلييييله
ولما يتساقط بكميات كبيره يعتمد على عدة عوامل ،، أكل غير صحي حساسيه من غذاء تهيج من حشرات مرحلة حمل
مرحلة أرضاع أو مرض عضوي داخلي
وبرضو فيه أسباب نفسيه أجهاد أو خوف أو عصبيه وتوتر من تغيير بالبيت مولود جديد أو ضيوف في البيت
لأن القطط بشكل عام حساسه وماتحب التغيير

أنتي أهتمي بغذائها وصحتها وتمشيطها اليومي وحطيها بمكان معتدل مو حار

نجي للأطباع

حبيبتي الشيرازي البيكي أولاً ثم الهاف معروف أنه أرق أنواع القطط هادي وطبعه حنون حتى مع الأطفال لعبه زي مابتئولوا حنين ..
مايعصب ويخربش ويعض صاحب مزاج هادىء وررايق
وبعيد كل البعد عن التغييرات السلوكيه والمزاجيه اللي تصيب القطط الشورت هير مثل السيامي والبلدي والشيرازي الهجين
من اللعب العنيف والعدوانيه ..

وطبعاً أتكلم لك من واقع تجربه قططي بيكي وهاف بيكي ومبسوووطه معهم كثير الحمدلله
وأكيد لازم لهم أهتمام تمشيط وتنظيف عيونهم بشكل مستمر ..
قديم 28-11-2008, 03:10 PM   #7
توو زوو
هاوي جديد

بنسبة للقطو الشيرازي الي عندي مايتساقط شعره ماشاء الله وجاه تساقط خفيف بعد ما اكل تونه ولم الاحظ تساقد إلا شيء بسيط جدا وهو شيرازي مون فيس عمره 3 شهور ابيض لون عيونه عسلي بسم الله عليه ذكر كان وليف وينحب بسرعه لكن بعته لظروف شخصية وخاصة وعدم القدرة على تركه عندي بالبيت
اختكم
قديم 28-11-2008, 03:11 PM   #8
roshy&hany
هاوي

شكرا جدا يا آنو بجد طمنتينى ربنا يريح قلبك

حشترى خلاص هاف بيكى والله المستعان حجيبها انثى فى حدود ال 3 شهور ... وحبقة اضايقكم واتقل عليكم بعد كدة عشان تقولولى شكل المشط بتاعها ايه وامشطها وهى عمرها 3 شهور ولا استنى لما تكبر شوية ؟؟؟ كمان انضف لها عنيها كل يوم بماء دافئ فقط ولا فى ادوية معينة ولا التنظيف بيبقى وقت اللزوم لما تظهر حاجة بالعين ... معلش لانى اول مرة اربى النوع ده من القطط

اول ما اجيبها حاوريهالكم على طول عشان تقولولى رايكم ......... بحبكم فى الله
قديم 28-11-2008, 07:33 PM   #9
sisi_moon
عضوية شرفية

3 شهور عمر كووووويس ..

المشط احسن واحد الي حق التكتلات .. يجي شكله عريض و زي الأبر بس لاتخافين مايوجعهاا ..

وعينها اي كل يوم نظفيها بقطنه مبلله بماي دافي ..

بس زي ماقلت لج قبل اهتمي بتمشيطها على طوول عشان ماتعانين من الشعرر

كانت عندي انثى لو اظل بس كم يوم مامشطتها يتكتل شعررها ..

فـ اهتمي بالشعررر اهم شي
قديم 28-11-2008, 08:01 PM   #10
آنـــــو
عضوية شرفية

الصورة الرمزية آنـــــو

أخترتي عمر حلو ودايم ننصح بالشراء من 3 شهور بتكون مناعته قويه أنا عن نفسي أفضل 4 أو 5 شهور
وأشتري شيرازيه اللي بتكون رجولها قصار وذيلها قصير لأن شكلها حلوو مووت

هذي شكل المشط

وفيه أشكال كثيره

أيوا عادي مشطيها بهالسن وعموماً القطط الصغيره مايتساقط شعرها مثل البالغه
وتنظيف العيون بالماي أو الشاي لأن يعتبر مطهر طبيعي من الجراثيم كل يومين لو بغيتي

وأي سؤال في بالك حاضرين

Bookmarks