منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > قسم تدريب الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 05-01-2006, 04:37 AM   #11
dahy
هاوي

مشاركة: رجاء المساعده بخصوص كلبى البوكس طيب جدا مش عايز يتشرس

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا هارد معلش عليك بسرعه علشان انا عندي امتحنات ولازم اقوم ازاكر
اول حاجه لازم تفرق بين حاجه الكلب بتاعك جبان ولا لأ؟؟؟
تاني حاجه الكلب بتاعك بيلعب مع البشر بس ولا مع البشر والكلاب؟؟
جرب طريقه امتحن بيها مقدرة اكلب علي الهجوم لبس الكلب كمامه وخلي واحد صاحبك يضربك (مش بجد) قدام الكلب علشان يثسر الكلب وشوف رد فعل الكلب بتاعك اه هايخش يهجم علي صاحبك ولا لأ؟؟
في خاجه عايزك تجاوب عليها بصراحه انت ضربت الكلب بتاعك علي وجهه كتير ؟؟؟
في طريقه تانيه ممكن تمتحن بيها شراسة كلبك
ما تقدملوش اكله في معاده وسيبه جعان
وبعد كده اربطه وخلي اي حد غريب هوه اللي يدخله الاكل ويكون معاه عصا او اي حاجه يخوف بيها الكلب بس اوعي يضربه بيها وخليها يخوف الكلب كل ما يجي يقرب من الاكل بس لازم يكون الكلب جعان قوي علشان جوعه يسيطر عليه ويزيد من شراسته
وحاجه تانيه لازم اللي هايدخل علي الكلب ما يكنش بيخاف من الكلاب ويكون ليه خبره فيهم
ةقةلي رد فعل كلبك؟؟
وحاجه اخيره بس مهمه
الكلب بتاعك كان بيلعب وهو صغير مع اطفال صغيرين كتير؟؟؟
ياريت تجاوبني علي الاسئله دي
وانا باذن الله هاحاول ادخل بكره او بعده علشان اشوف ردك
قديم 05-01-2006, 06:24 PM   #12
medo _239
هاوي نشيط

اشطه على البوكسر
اشطه بحلاوه وحتته جاتو يا سلاااااام
قديم 06-01-2006, 01:51 PM   #13
Boxer Tiger
هاوي جديد

بشكركم جدا على ردودكم بس انتوا لحد دلوقتى مش فاهمين وجهه نظرى الكلب مش جبان خالص مبيخافش من اى حاج لانى من صغرة معوده على كل حاجة معوده ميخافش من العربيات ولا الزحمة ولا القطارات ولا الاصوات العالية ولا الكلام ده كلة والكلب بيهجم على اى حد يحاول يضربة او يضربنى او يستفزة وثقته بنفسة مالهاش حدود يعنى ممكن يجى فى نص الشارع وابقى واقف واقولة يقعد يروح قاعد وينام والناس هى اللى تعدى من حوالية مش بيخاف منهم وهو لماح وزكى جدا وشرس جدا مع الحيوانات الاخرى يعنى لما يشوف كلب ميسيبهوش ابدا ولا اى حيوان تانى كل مشكلتى مع الكلب انه بيدافع فقط يعنى بينبح وممكن يهجم على اى شخص بس هجوم دفاعى يعنى لو هجم على واحد مش بيخاف حيقف قدامة ومش حيعملة حاجة ولو حد بيضربة بعصاية بيحاول يصدها برجلية وبوشة مش بيمسكها مش عارف لية مع انى لما بلاعبة بقماش بيمسكة ومبيرضاش يسيبة
انا اسف غلبتكم معايا
Boxer Tiger غير متصل  
قديم 06-01-2006, 06:24 PM   #14
~طروزة~
هاوي

بص اخويه كلبك مش من النوع البحب الحراسة, مثل ما انت ممكن ما تحبش الشطرنج. فنعم هو يستطيع ان يتعلم مثل ما انت تستطيع ان تتعلم الشطرنج, بس هذه مو شغلتة وكثر ما تحاول ما راح يحبها. فلو ضروري ان يكون عندك كلب حراسة جيبلك كلب تاني, الي راح يتعلم ويستمتع الحراسة. بس دالوئتي سيب كلبك مثل ما هو وبطل الحراسه والتشريس لانك حتكسر شخصيته! افهم كلبك وفهم عاوز ايه, ما راح تقدر اتقصبه...
ولله انقلبت مصري!
~طروزة~ غير متصل  
قديم 06-01-2006, 06:44 PM   #15
Boxer Tiger
هاوي جديد

والله انا مستغرب من كلامك ده يا طروزة لان الشراسة فى الكلب غريزه يعنى مش بمزاجة بس الكلب بيتعلم الشراسة لوحده فى الغابات والمناطق دى نظرا للظروف او عن طريقة الاب والام اما كلب التربية فبيتوجب على صاحبة تعليمة وكل كلب له طريقة وانا استنفذت الطرق اللى اعرفها علشان كده بسال اذا كان حد عنده فكرة جديدة
Boxer Tiger غير متصل  
قديم 06-01-2006, 08:32 PM   #16
lovehymns4me
هاوي

انت لو من اسكندرية انا عندى مدرب كويس جدا واكيد حيقدر يخلي كلبك زى ما انت عايز ولو مش من اسكندرية فحدد الاسئلة بتاعتك وانا اخليه يقراها ويرد عليك بنفسه
lovehymns4me غير متصل  
قديم 07-01-2006, 05:05 PM   #17
Boxer Tiger
هاوي جديد

انا من اسكندرية وياريت تقولى اسم المدرب ايه ولو امكن ممكن نتقابل واشوف نتيجة تدريبه على كلبك
Boxer Tiger غير متصل  
قديم 08-01-2006, 01:05 AM   #18
lovehymns4me
هاوي

طيب بما انك من اسكندرية
ده ايميلي كلمني في اقرب فرصه ونتفق
lovehymns4me@yahoo.com
مهندس / احمد ذكي
lovehymns4me غير متصل  
قديم 08-01-2006, 01:52 PM   #19
~طروزة~
هاوي

شوف اخوي, من إلي قال إن كل كلب لازم يكون شرس؟ صح كلامك لما قلت إنهم يدافعون عن نفسهم بالغابة لاكن هذا إذا كانوا للحين ا ذيابه او كلاب بريه, لاكن إحنا لي طورناهم إلى كلاب أليفه ومنزليه وخليناهم يعتمدون علينا للأكل وكل شي فالحين لازم إحنا إلي نهتم فيهم ونحميهم.
يعني لو بتحط كلب شيواوا أو كلب ثاني صغير بالغابة تضن راح يعيش يوم لوحده؟؟ اكيد لا. أنا مو قعد أقول انه مافي كلاب شرسة ومدافعه ولاكن يوجد الكثير من الكلاب الي مافي نقطة بدمهم شرسة أو مدافعه. إلي قعد افهمه من كلامك انك حاولت كلشي وما نفع, فيمكن جلبك من هذه الكلاب النادرة إلي بعد ما كل السويته كلبك للحين يحب ويثق بالناس. صدقني أنا عندي كلب حراسة أو ساعات يكون وايد شرس مع الغرباء لاكن كان وايد احسن واسهلي يوم كان اليف. فنعم هو قرارك أنت ويمكن تختار انك تضل تحاول وتحاول انك تصنع فيه شراسة, بس ليش ما تيبلك جلب ثاني مدرب وخالص وتفك عمرك. لانك جذي قعد تضقط على نفسك وعلى جلبك ولا قعد ينفعك... مثل ما قلت قرارك أنت..

التعديل الأخير تم بواسطة : ~طروزة~ بتاريخ 08-01-2006 الساعة 03:35 PM.
~طروزة~ غير متصل  
قديم 09-01-2006, 05:16 PM   #20
فخر الدين
خــــــــــبير

الصورة الرمزية فخر الدين

لو لم تكن مصر العريقة موطنى
لغرست بين ترابها وجدانى

فخر الدين
فخر الدين غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks