منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 09-08-2013, 03:05 AM   #1
هاوي جديد مولي
هاوي

الصورة الرمزية هاوي جديد مولي

69 استفسار بعد انقطاع عن الهوايه باجبار

السلام عليكم اعضاء المنتدي الكرام وكل سنه وانتم طيبين
انا الحمدلله كان عندي حوض سمك متوسط نوعا ما متر 50 في 50

وبعد ما دخلت علي المنتدي الرائع وعرفت شويه معلومات من الاعضاء المحترمين

عملت حوضي والحمدلله شكله كان جميل جدا بشهاده اهل البيت وكل البيت عندي كان يهتم بيه

بس جه واحد من قرايبي هوبا شاط كوره في الحوض وعينك ما تشوف ال النور الحوض اتكسر

المهم قرر الوالد اني ما اربي سمك تاني بسبب انه قال ان السمك ده روح احنا هنحاسب عليه لو اهملنا فيه

وبعد مده كده روحت لواحد صاحبي لقيت عنده حوض رجعت فكره التربيه في دماغي تاني بس المشكله في اقناع الوالد بعد حوار ومناقشه ابي وافق بس علي اساس اني اجيب بلوره فرفعت سقف المطالب اني اجيب حوض صغير فاشتريت حوض 40 في 30 في 30 تقريبا

بس بما اني انقطعت يعني عن الهوايه عايز بس حد يفكرني باساسيات الحوض وقوه الفلتر والسخان

وانواع الاسماك ال تتوافق مع حجم الحوض انتم عارفين الحوض صغير شوي

وشكرا ومعليش علي الاطاله وكل سنه وحضراتكم طيبين
قديم 09-08-2013, 03:22 PM   #2
هاوي جديد مولي
هاوي

رد: استفسار بعد انقطاع عن الهوايه باجبار

42 مشاهده وما في حدا رد
؟؟
هاوي جديد مولي غير متصل  
قديم 09-08-2013, 03:47 PM   #3
abdelrhman ahmed
محترف

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة ..

اخي لا يوجد مربي اسماك لا تموت الاسماك عندة احنا بنوفر احتياجات الاسماك كاملة و ان شاء الله تعيش الاسماك مدة طويلة هناك مثلا سمكة باكو في احد المحلات في البلاد الاجنبية تعيش في المحل لمدة 40 سنة !! اي اننا بنربي صح و ان شاء الله السمك يعيش مدة طويلة لكن لا يوجد مربي لم تمت لدية اي سمكة !!

بخصوص حوضك لو تكبر الابعاد يكون افضل لان كلما كبر الحوض قلت المشاكل و الامراض و سهلت للصيانة طبعا البلورة غير مناسبة لائي سمكة حتي الفايتر عموما بالنسبة لهذا الحجم :

الاسماك : هذا الحوض مناسب للتترا ممكن تربي في بعض اسماك التترا و كحد اقصي 4 اسماك .

الاجهزة : هذا حوض يسع 36 لتر يحتاج فلتر بقوة 300 لتر / ساعة و يفضل ان يكون فلتر معلق + سخان 50 واط + ترومتر .

الديكور : كسر جرانيت صغير جدا + خلفية سوداء + بعض النباتات الصناعية .. و ممكن تزرع حوضك افضل لكن يجب ان تمتلك الادوات مثل الاسمدة و الاضائة و جهاز ثاني اكسيد الكربون و المعرفة بالاحواض المزروعة و النباتات .
قديم 09-08-2013, 03:51 PM   #4
هاوي جديد مولي
هاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhman ahmed مشاهدة المشاركة
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة ..

اخي لا يوجد مربي اسماك لا تموت الاسماك عندة احنا بنوفر احتياجات الاسماك كاملة و ان شاء الله تعيش الاسماك مدة طويلة هناك مثلا سمكة باكو في احد المحلات في البلاد الاجنبية تعيش في المحل لمدة 40 سنة !! اي اننا بنربي صح و ان شاء الله السمك يعيش مدة طويلة لكن لا يوجد مربي لم تمت لدية اي سمكة !!

بخصوص حوضك لو تكبر الابعاد يكون افضل لان كلما كبر الحوض قلت المشاكل و الامراض و سهلت للصيانة طبعا البلورة غير مناسبة لائي سمكة حتي الفايتر عموما بالنسبة لهذا الحجم :

الاسماك : هذا الحوض مناسب للترا ممكن تربي في بعض الاسماك التترا و كحد اقصي 4 اسماك .

الاجهزة : هذا حوض يسع 36 لتر يحتاج فلتر بقوة 300 لتر / ساعة و يفضل ان يكون فلتر معلق + سخان 50 واط + ترومتر .

الديكور : كسر جرانيت صغير جدا + خلفية سوداء + بعض النباتات الصناعية .. و ممكن تزرع حوضك افضل لكن يجب ان تمتلك الادوات مثل الاسمدة و الاضائة و جهاز ثاني اكسيد الكربون و المعرفة بالاحواض المزروعة و النباتات .
شكرا لك جدا اخي وجزاك الله كل خير والله انا حاولت اكبر الحوض بس المشكله في الوالد بقى محكم رأيه شوي بس ان شاء الله هكبر الحوض بس كمان شوي وهشتري انا الاجهزه دي اليوم ان شاء الله والسمك كمان يومين وشكرا لك مره اخري اخي ^_^
قديم 09-08-2013, 04:26 PM   #5
abdelrhman ahmed
محترف

السمك كمان شهر و ليس كمان يومين يا غالي ..

يحب عمل الدورة في الحوض قبل ادخال الاسماك بـ :

بملئ الحوض بماء نظيف منزوع الكلور , تشغيل الاجهزة 24 ساعة عدا الاضائة 8 ساعات فقط لعدم نمو الطحاب و غير ضرورية في احواض المياة العذبة , تبديل الماء بنسبة 25% اسبوعيا بماء نظيف منزوع الكلور .. بعد 21 - 30 يوم يتم اضافة الاسماك بالتدريج .

و هذا موضوع عن الدورة .

http://2zoo.com/vb/showthread.php?p=2895288#post2895288

قديم 09-08-2013, 05:04 PM   #6
هاوي جديد مولي
هاوي

كنت هعمل مشكله انا

شكرا لك وهتبع النصائح

ومعلش تعبتك معايا

Bookmarks

Tags