منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 12-08-2006, 05:39 AM   #1
ibrahim_n
محترف

الصورة الرمزية ibrahim_n

ممكن المساعدة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا عندى كلب جيرمن شيبرد عمره 3 اشهر و 20 يوم و عندى بعض الاسئلة
1 - كلما انظر الى الكلب اشعر ان عينا تدمع و يوجد بها شى ابيضى بالمصرى عماص مش عارف هتفهمونى ولا لا
2- الكلب بلطجى يهب فى لا ينفع معه تهويش و حتى كل لما اضرب يقوم لكى يعضنى ولما اضربه جامد يسكت خمس دقائق و يقوم يبلطج تانى مثلا اقوله اجلس هو فاهمنى بس ما يجلس وعندما احضر له الاكل و اقوله اجلس يجلس غير كده لا يجلس و مش عارف اعملة اذاى جربت معاه كل الطرق ولا تنفع
3- فى جسمه بقع وردى مثل الحساسية ولكن مش كتير
4- هل الكلب فى هذا السن يغير فروه علما بانه شعر بلجيكى او الشعر الطويل لان شعره كله ناعم يلمع ما عدا رجله الخلفيه وهى التى يسقط منها الشعر
5- الاذن لم تقف حتى الان و هى اذن كبيره فى الحجم والبعض قال سيبها تاخد وقتها و هتقف و اخرون قالوه اعطية حقنة عصب
6- انا اطعمه يومين فى الصباح كوب لبن و الظهر عيش فى شربه مع لحم او دجاج وكذلك ليلا بعض الاحيان ياكل فول وبيض وعدس و اغلب انواع الفاكها فهل هذا كافى
7- بعض الاحيان اشعر انه عندما يتبرذ يتالم و عنده امساك
ارجو ان تفيدونى بخبرتكم و ان لا اكون ازعجتكم

التعديل الأخير تم بواسطة : ibrahim_n بتاريخ 12-08-2006 الساعة 05:47 AM.
ibrahim_n غير متصل  
قديم 12-08-2006, 06:34 AM   #2
فطوم
محترف جدا

الصورة الرمزية فطوم

رد: ممكن المساعدة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اخي لا يسعني أقول الا عليك بأخذه للبيطري حتى يعرف اسباب الأعراض المرضيه الظاهره علي..

بالنسبه للأذن دعها تأخذ وقتها ولاتلمسها وانسى حقنه الاعصاب هذي فهي مظره وغالبا تكون مؤقته ...

طبعا اكبر غلط تعمله هو ظرب الكلب لاتفكر تظرب كلبك مره اخره حتى لاتدمر شخصيته ..

بخصوص الحميه الغذائيه لكلبك فبصراحه غرييه فول وتفاح وماعرفش ايش أنصحك بإعطاعه الدراي فود (الأكل الناشف) لانه فيه كل القيمه الغذائيه للكلب ..

التعديل الأخير تم بواسطة : فطوم بتاريخ 13-08-2006 الساعة 03:01 AM.
فطوم غير متصل  
قديم 12-08-2006, 12:25 PM   #3
THE STALION
هاوي

الصورة الرمزية THE STALION

أخوي أنا أتفق مع فطوم وهو على فكرة بعده صغير على التدريب العنيف خذه بالسياسة يعني بالشي اللي هو تشوفه ينشد ايه ويتجاوب معاك فيه هذه الساعة تقدر تدربه والعض بهذا السن عادي لأنه يلعب, وبالنسبة للأكل الخضروات الي فيها ألياف مع الأكل الناشف الخاص للكلاب مع شوية رز ممتاز والحليب ممتاز لأن ها النوع من الكلاب يحتاج للكالسيوم ولا تكثر في الأكل يعني مرتين تكفي علشان ما يتعود عا الخمول وبعدين حاول في حالة الأمساك تحطله مع الأكل بعض الخيار المقطع ولكن ليس بكثرة فهو يساعد البطن على الهظم وكذللك يلين البطن
THE STALION غير متصل  
قديم 12-08-2006, 01:21 PM   #4
بوعزوز
عضوية شرفية

الصورة الرمزية بوعزوز

انا مع كلام الأخوان يعطيكم العافيه اخواني واخواتي .
وشكراا
قديم 12-08-2006, 02:42 PM   #5
ibrahim_n
محترف

الصورة الرمزية ibrahim_n

شكرا اخوانى على الردود الحلوة و النصائح الغالية دى شكراااااااااا
ibrahim_n غير متصل  
قديم 12-08-2006, 08:54 PM   #6
THE STALION
هاوي

الصورة الرمزية THE STALION

العفو ياخوي
THE STALION غير متصل  
قديم 13-08-2006, 02:04 AM   #7
ayman al3rabi
موقوف

اخي العزيز انا مع الأخوان فيما قالوه و ارجو و بشده الا تضرب الكلب ارجوك لا تضرب الكلب صدقني هتخسر كتييييييييييييييييييير اوي اوي اوي لو العين بتدمع ضع له مرهم ترومايسين شد الجفن لتحت و هو هيسيح لأن اكيد قاع العين او بياض عينه احمر دا إلتهاب بالنسبه للعب زي ما قالوا السادة اعضاء المنتدي ده بيلعب لأنه صغير بالنسبه للأذن اكله بيض يعني 2 بيضة في اليوم بس نئ او 3 انت ومقدرتك بيض بس من غير لبن ده لوحده و ده لوحد وودانه هتقف علي فكرة انا مصري زيك و عندي نفس نوع كلبك بالظبط و ياريت نكون اصحاب ده تليفوني 0101923590
ayman al3rabi غير متصل  
قديم 13-08-2006, 02:33 AM   #8
ibrahim_n
محترف

الصورة الرمزية ibrahim_n

شكرا جدا للردود دى و شكر خاص ليك يا ايمن و اكيد احنا اصدقاء
ibrahim_n غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks