منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > قسم تدريب الكلاب

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 15-12-2014, 06:08 PM   #1
ahmedtaha
هاوي جديد

61 ارجو المساعدة كلبتى غير مطيعه وعوزه تلعب وتجرى على طول اعمل اى ساعدونى

السلام عليكم
لو سمحتم ساعدونى
انا عندى كلبة جيرمن عندها الان حوالى 8 شهور بس مش مطيعه وعنيده وبتخاف ومش بسمع الكلام خالص ولما انزلها الشارع تلعب ممكن لو شافت قطه تجرى وراها الى ابعد مسافه ومش ترجع الا لما اطلع اجرى وراها وادور عليها واجيبها وكل اما تبقى سايبه واجى امسكها تبقى عاوزه تجرى منى عشان مش اربطها بالسلسه عشان عاوزه تلعب انا مربيها وهى جرو وعرفانى وواخده عليا وبتحبنى بس بتحب اللعب اكتر من اى حاجه حتى اكتر من الاكل وانا نفسى ادربها وكذا مره اخلى اصحابى يحاولو يترخمو عليها ويضربوها تهويش يعنى عشان تهجم عليهم تخاف وتستخبى فى اى حاجه وخليت اصحابى يجيبو كلابهم ويربطوهم جمب بعض ويترخمو عليها الكلاب بتاعتهم بقت هى الى تنبح وتهجم عليهم اما يجو يضربوها وهى برده تخاف فاتخنقت منها وكنت خلاص هبعها بس للاسف انا بحبها ومش هعرف ابيعها فقولت احاول معاها التدريب بالطاعه الاول مره تسمع وكذا مره لا يعنى لسه امبارح اعدت ادرب فيها وانديلها تجيلى اما اعد على الارض بس بتقوم معديانى ومكمله مشى بس بدئت تمشى معايا بالسلسله اما امشى واقف بس سعات اقف تبقى هى عاوزه تمشى ودلوقتى برده اما حد يجى يهوشها ممكن مره او كذا مره تبقى عاوزه تعضه بس من غير متنبح عليه بس برده مش على طول فارجوكو ساعدونى انا عاوزها تتدرب على الاقل خالص تسمع الكلام اما نديها فى الشارع مش اطلع اجرى وراها واما اطلب منها تهجم تنبح وتهجم مش عاوز اكتر من كده انا تسمع الكلام وتهجم فاياريت تشوفولى حل
انا من المنصوره فلو فيه مدرسه تدريب او اى حد امين لو تعرفوه او قلولى اعمل ايه فى كذا حد قالى سيبها كده اما تخلف وابقى بيعها لان تقليبها حلو بس انا مش هعرف ابيعها لانى اتعلقت بيها بس سعات كانت ترفزنى عليها واضربها بس بعديها كنت اصالحه على طول ياريت بعد ازنكم تساعدونى
انا عارف انى طولت عليكو بس والله مش عارف اعمل ايه
وياريت معلش تقولولى اى افضل تطعيمات لانها مش اتطعمت خالص
ودى صورتها

وشكرا ليكم
ahmedtaha غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 15-12-2014, 06:28 PM   #2
ahmedtaha
هاوي جديد

69 رد: ارجو المساعدة كلبتى غير مطيعه وعوزه تلعب وتجرى على طول اعمل اى ساعدونى

وممكن اى حد يحط ايده عليها عادى مش بتعمل حاجه انا حاطتها على السطح فى حجره فوق باطلعلها بسلم حديد بشتالها اما باجى اطلع او بنزل وسعات فى اخويا او حد من اصحابه هما الى بيطلعو يشلوها وينزلزها فهل دى السبب ولا ايه افيدونى
قديم 19-12-2014, 09:05 AM   #3
ahmedtaha
هاوي جديد

رد: ارجو المساعدة كلبتى غير مطيعه وعوزه تلعب وتجرى على طول اعمل اى ساعدونى

ايه يا جماعه 1,345 مشاهده ومحدش رد
قديم 19-12-2014, 07:26 PM   #4
عاشق الكلاب و القطط
عضو برونزي

الصورة الرمزية عاشق الكلاب و القطط

رد: ارجو المساعدة كلبتى غير مطيعه وعوزه تلعب وتجرى على طول اعمل اى ساعدونى

السلام عليكم

اولا لازم تدربها طاعة جيدا شوف فيديوهات ومواضيع في قسم تدريب الكلاب وطبق عليها

لا يوجد سبب لجري الكلب في الشارع من صاحبه الا ان الكلب نشاطه مش طالع

لازم تطلع لكلبتك نشاطها عن طريق الجري والتمشية اليومية واللعب بالكرة والعضاضة

شكل يوم
اما الشراسة قل ما تدربها شراسة قم بتدريبها طاعة ومن قال ان تدريب الشراسة عن طريق ضر الكلبة وتهويشها

اخوي انا ضد هذ الاساليب ولا اقوم بها ولا k9 تقوم بيهاا ولا يقومون بها في دول برة

هذ الاساليب اساليب خاطئة تجعال الكلب اما جبان او كلب شرس مع كل الناس في كل الاوقات

المفروض يهجم بالامر فقط الطريقة الصحيحة هي التج ثم السليف

وعند تمشيته لا تخلي احد يلمسها انت كده بتعودها ان اي شخص يلمسها عادي

بالتوفيق

عاشق الكلاب و القطط غير متصل   رد مع اقتباس
رد

Bookmarks

Tags
مطيعه, المساعدة, ارجو, اعلم, تلعب, ساعدوني, وتحري, وعوزه, كلبتي