منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الببغاوات > سؤال وجواب لقسم هواة الببغاوات

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 10-12-2006, 03:33 PM   #11
معاد تفرق
هاوي

رد: عضو جديد وارجوا المساعده

عندي سؤال كم يوم صارت عندك هل هي جديده او لها عندك زمان؟ اذا لسه جديده شي عادي لازم في البدايه تصير كذا واذا هي عندك من زمان وتعمل كذا الموضوع بسيط محتاجه لتدريب منك يمكن مدربها الاول مو معودها لازم انت تعودها
معاد تفرق غير متصل  
قديم 10-12-2006, 04:43 PM   #12
mohammedalakshar2006
هاوي جديد

هى بقالها عندى 14 يوم وهى الحمد لله بدأت تتعلم وبالصبر كل شئ بيتم وجزاك الله اخى خيرا على النصيحه الغالية
mohammedalakshar2006 غير متصل  
قديم 10-12-2006, 10:10 PM   #13
cockato0
هاوي

الصورة الرمزية cockato0

وعليكم السلام اهلين بعودتك اخي محمد والله يبارك فيك ومن جد فرحت على تقدم الدره بتاعتك _ماقلت ايش سميتها؟؟؟_واذا تبيها تطلع على ايدك جبلك عودين(مجثمين)وخليها تطلع في كل واحد منهم بحيث انك تمرر المجاثم تحت قدميه بالتبادل ومرة على مرة راح يتعود على الصعود على اليد بعدين ان شاء الله...........هو الموضوع يبيلو شوية صبر......وصح الكوكاتو بتاعتي اشتريتو ب1100ريال سعودي...............وشكرا....سلااااام
قديم 11-12-2006, 10:06 AM   #14
mohammedalakshar2006
هاوي جديد

اختى العزيزة كوكاتو اولا الف الف الف مليون مبروك على شرائك للكوكاتو ويارب يحفظه لك وشدى حيلك فى تربيته
والحمد لله انا استفدت جدا من نصايحك فى تدريب الدرة بتاعتى جداا الله يبارك فيكى بس مساله الطلوع على اليد مش فاهمها قوى
وعلى فكرة انا سميتها كوكى ووضعت فديو ليها وهى ترقص يايت تشوفيه
قديم 11-12-2006, 02:16 PM   #15
cockato0
هاوي

الصورة الرمزية cockato0

اهلين اخي محمد والله يبارك فيك وشكرا عالدعوى الحلوة ................من جد اول مرة اجيب كوكاتو وعرفت ليش كانو يكتبو عنه في الكتب انو مزعج الكوكاتو بتاعي مررررةمررة مررررة اجتماعي يشكل مو معقول وما يعترف بشيء اسمو قفص 24 ساعة دايرفي البيت يترقص ويصرخ ازا محدش يقعد معاه ويكلمو ويدلعو.......وصار يعض كوكو ويغار منو كمان ازا قعدت ادلعو.....غريبة مع انو المفروض كوكو يغار منو مش العكس!!!!!..........المهم خلينا في موضوعنا الحين اخي اول شيء اي ببغاء عشن يدرب على الطلوع باليد لا زم اول شيء تدربه على الطلوع على المجثم (العود) او (الستاند)ماادري انتو اهل مصر ايش تسمو؟شوف في البداية جبلك 2ستاند وطلع كوكى من القفص بعدين قرب الستاند الأول من جهة صدرها بعدين هي اكيد راح تطلعو (عشن هي عندها زيو في القفص )بعد ماتطلعو برضو عيد نفس الحركة وقرب الستاند التاني من جهة صدرها وزي كدا..........لا تنسى بمكافئتها بأي اكل تحبو وهي على الستاند..........حتقلي ايش دخل طلوع الستاند بطلوع اليد؟؟؟؟؟اليد يعتبر نفس الستاند في نظر الطيور.........بعد خمسة ايام على الأقل من التدريب وفي اليوم السادس مثلا استخدم ستاند واحد بس والستاند التاني راح يكون ايدك(لم تقرب ايدك قرب الساعد على جهة صدرها ولا تقرب كفك ابدا )..............ملاحظة مدة التدريب ماتقل عن 10 دقائق في اليوم............هدا التدريب راح يعلمها تطلع على ايدك بس ومش على كتفك(علا الكتف يبغالو شوية وقت ).............اتمنى انو اكون قد افدتك .........وان شاء الله تطلع على ايدك ونسمع اخبار حلوة عنها.............صح في معلومة مابعرف ازا بتعرفها ولا لأ ؟ انا بعرف انو ببغاوات الدرة اسهل حرف ليها تنطقو هو (الميم) انا عمتي الدرة بتاعها اسمو ميميتو ومايقول الكلمات الا الي فيها حرف الميم.....وكتير من البغاوات الدرة الي شفتهم بس ينطقو حرف الميم اكتر شيء فأنا اشوف انو اسم كوكى صعب شويه عليها وماراح تقدر تنطقو بسرعة......انصحك تغير اسمها سميها مثلا ميمي او ميني راح يكون اسهل عليها بكتير.....كوكى وكوكو وكيكي هده اسامي للرمادي لانو يسهل علية نطق حرف الكاف.......والله اعلم...........سلاااااام
قديم 11-12-2006, 02:44 PM   #16
mohammedalakshar2006
هاوي جديد

اختى الغالية بارك الله فيك على نصائحك الغالية والتى استفدت منها كثيرا
بالنسبه لاسم كوكى هى الحمد لله كل يوم الصبح بدندن بالاسم بتاعها بس لسه الصوت مش واضح قوى بس هى عرفت ان ده اسمها لانى لما انده عليها بالاسم تلتفت لى سبحان الله
وبالنسبه للطلوع على اليد ساحاول اليوم ان اعمل مثلما قلتى لى وان شاء الله ربنا يقدم الخير يارب وعلى فكره هى مسليه جدا عارفه امبارح وقفت على قفص عصافير الاسترالى وبعدين نزلت شالت الحلقه الخاصه بسقاية الماء ورفعتها لفوق وبعدين راحت موقعه السقاية على الارض لو عرفت اصور المقطع ده هاحطه ان شاء الله
بجد انا حبيتها جدا واغلب وقتى فى البيت بقضيه معاها لدرجه ان مراتى خلاص هترفع عليا قضيه خلع هاهاههاهاهاه
قديم 12-12-2006, 02:03 AM   #17
cockato0
هاوي

الصورة الرمزية cockato0

ماشاء الله تبارك الله مررررة كويس انها بدأت تعرف اسمها ودندنو خلال اسبوعين فقط باين عليها زكية مرررة.........تر الطيور تعمل جو وبركة في البيت يلا الله يخليهم لينا........ومنتظرة اخبار حلوة.......هههههههه حلوة قضية خلع بس انتبي مراتك لا تطردك مع كوكى برة البيت .........سلااام
قديم 12-12-2006, 06:03 AM   #18
عهد
محترف

الصورة الرمزية عهد

مبرووك عليك الببغاء بس أنصحك تعطيها وقت لين ما تتعود عليك و بعدين بالتدريج قدم لها الاكل المفضل لها و حاول تحط منه بيدك و شوي شوي راح تتعود عليــــك و بالتوفيق
قديم 12-12-2006, 10:43 AM   #19
mohammedalakshar2006
هاوي جديد

بارك الله فيكم اخوانى على ردودكم الله يحفظكم يارب
وان شاء الله عهد انا بقضى معاها وقت كبير وهى ما شاء الله زكيه وبتستجيب بسرعه
وعلى فكرة يا كوكاتو امبارح اربت ليها المجسم وهى على القفص من فوق ووقفت عليه ماشاء الله
بس نزلت بسرعه
موضوع مغلق

Bookmarks