منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 12-10-2010, 12:35 PM   #1
masmas1001
هاوي جديد

الصورة الرمزية masmas1001

69 ماهو الغذاء المناسب؟؟

السلام عليكم

انا بحاول اسئل على نوع التغذية السليمة لجرو سانت برنارد عمرة 8اسابيع علشان يكبر ويكون بحالة صحية جيدة وايضا يكون بالحجم الضخم في جسمة اللي اشوفة برة في الدول الاوروبية وخصوصا ان ابوة وابمة كدا وهما من الخارج وايضا هو كفوفة ضخمة وصدرة عريض يعني هيساعدني قوي بس محتار في التغذية

ياريت اللي عنده خبرة بالموضوع او مربي سان برنار يفيدني في الموضوع ويجزاه الله خير

وانا عموما طريقة تغذيتي لو كالاتي

الصباح :
اديلة كالسيوم سائل في سرنجة 2سم وبعدها بشوية اديلة الوجبة
عيش اسمر بالردة + بيضتين + جبنة قريش , و مقدار 2 الى3اكواب لبن نيدو

الغداء :
طبعا مسلوق كلة ارز (او) مكرونة (او) بطاطس + خضار مسلوق من (كوسة ، جزر ، فاصوليا ، بسلة ) +قليل من العيش اسمر بالردة

وانا ساعات بحط في الوجبة لحمة مفرومة قليل جدا (او) قطع فراخ مخلية من العظم والجلد (او) ساعات بيكون عندي لحم ديك رومي او الجناحات باخد منها اللحم وارمي العظم (او) وساعات برضوا بحط بلوبيف معلب بعد ما احمرة على النار شوية كلة مستوي طبعا ودا مرة كل اسبوع او كل اسبوعين
** سبب اني احطلة لحمة قليل ان الدكتور اللي بطعمة عندوه قالي بلاش لحمة وهو في السن دا علشان ما يجبلوش دود في بطنة لانة معندوش الانزيمات اللي بتهضم الحاجات دي وهو صغير وانا بحاول اعمل بنصيحتة

العشاء :
عيش اسمر بالردة + 2 زبادي + فول (او) لوبيا
وساعات احطلة تقريبا 2الى 3 اكواب لبن

ياريت الاقي المساعدة من الاعضاء الكرام وللعلم انا ما بديلوش دراي فود خالص وعموما انا هنا بحاول ادور على دراي فوود نظيف للجراء بس مش لاقي ولو لقيت بلاقية غالي قوي على كمية صغيرة (هنا في مصر)

هل التغذية اللي قولتها كافية على بناء جسمة بالطريقة اللي انا محتاجها ولا اية ؟؟
ولو فية اي اضافة من اي عضوا خبرة واو عندوا السانت برنار يقدر يقولي انا اكون شاكر لية طبعا
masmas1001 غير متصل  
قديم 13-10-2010, 10:18 AM   #2
hayhay
هاوي

الصورة الرمزية hayhay

رد: ماهو الغذاء المناسب؟؟

وعليكم السلام اخوي
انا يوم شفت الجدول الغذائي له تمنيت اني اكله ههههه (( دعابه))
بس حبيبي من وجهة نظري انا افضل الدراي فود بشكل كبير لاسباب انا عانيت منها وتداركتها بكلبي الثاني
السبب الاول:حبيبي الغداء لام تكون تحضره يوميا وكذا ياخد من وقتك احتمال يمر كم يوم تكون مره مشغول كذا الكلب ما ياكل مثلا
السبب الثاني: تعرف انت الاكل هدا يعلق بين الاسنان وكدا يضره واحتمال يصير تسوس
السبب الثالث: الفك ما يكون قوي اللي يساعد الكلب لمراحل تدريب متطوره

الداري فود وفوائده
1- الداري فود يا حبيبي معد بكميات وفيتامينات متقنه للكلاب
2- ما ياخد من وقت اي شي حتى لو كنت مره مشغول مثلا ما عليك الا تحط الداري فود وعادي لو يجلس يومين
3-منظف للاسنان
4-اوفر لك
5- مقوي لفك الكلب وهو ياكل تسمع التكسير

اتمنى اني اكون افدتك وانتظر الاخوان
hayhay غير متصل  
قديم 13-10-2010, 03:00 PM   #3
masmas1001
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hayhay مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام اخوي
انا يوم شفت الجدول الغذائي له تمنيت اني اكله ههههه (( دعابه))
بس حبيبي من وجهة نظري انا افضل الدراي فود بشكل كبير لاسباب انا عانيت منها وتداركتها بكلبي الثاني
السبب الاول:حبيبي الغداء لام تكون تحضره يوميا وكذا ياخد من وقتك احتمال يمر كم يوم تكون مره مشغول كذا الكلب ما ياكل مثلا
السبب الثاني: تعرف انت الاكل هدا يعلق بين الاسنان وكدا يضره واحتمال يصير تسوس
السبب الثالث: الفك ما يكون قوي اللي يساعد الكلب لمراحل تدريب متطوره

الداري فود وفوائده
1- الداري فود يا حبيبي معد بكميات وفيتامينات متقنه للكلاب
2- ما ياخد من وقت اي شي حتى لو كنت مره مشغول مثلا ما عليك الا تحط الداري فود وعادي لو يجلس يومين
3-منظف للاسنان
4-اوفر لك
5- مقوي لفك الكلب وهو ياكل تسمع التكسير

اتمنى اني اكون افدتك وانتظر الاخوان
اشكرك يا باشا على ردك الجميل واهتمامك
بس انا بعمل كل وجبة طازة يعني مش باركنها الا لو عملت الحاجات المسلوقة وسيبتها في الثلاجة ليومين بالكتير

وانا طبعا حرصي كلة على انة يكون متعود على اي اكل مش الدراي فوود بس وانا بشوف ان الاكل اللي بعملة اكثر صحيا وعارف اية مكوناته وطبعا انا ممكن اعملة وجبات من الداري فوود بس على فترات لانة فية افادة
بس انا هقولك على حاجة هنا في مصر في الدراي فوود بس انواع مش معرفوة قوي زي برة والمعروف هتلاقية بس غااااااااااالي قوي وانا علشان ااكل السانت برنارد دراي فوود وهو صغير ومكلش غيرة لما يكبر هفلسني فلوس لانوا بياكل بكمياااااااات كبيرة

واشكرك على ذوقك للمرة الثانية يا باشا
masmas1001 غير متصل  
قديم 17-10-2010, 09:47 AM   #4
masmas1001
هاوي جديد

مفيش ردود اخرى حد يقدر يساعدني فيها من ذوي الخبرة؟؟!!
masmas1001 غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
ماهو, المناسب؟؟, الغذاء