منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الحمام واليمام > سؤال و جواب لقسم هواة الحمام و اليمام

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 14-06-2013, 12:39 PM   #1
جوجو2013
هاوي جديد

عايزه اعرف ازاى اربى جوز حمام مبدأيا لاول مره فى حياتى ؟

السلام عليكم ورحمة الله

كل عام وانتم بخير وربنا يباركلنا فى شعبان ويبلغنا رمضان على خير ان شاء الله

مبدأيا كده وياريت تقولولى اذا كنت اصلح لحاجه زى كده ولا لآ

عندى السطوح تبع المنزل وبفكر اجيب صندوق خشبى اتنين عين

واجيب جوزين حمام وكان الراجل قالى جربى حمام بلدى للتربيه

وقلت اعلق الصندوق على حائط السطح جانب الجيران قصدى يعنى

بس خايفه من كذا نقطه

انه كده حيطيروا فمش حيرجعوا تانى

وتانى حاجه الفئران لان كده هما للهوا والصندوق مخرم بخشب طولى

فعايزه اعرف هو ممكن يحصل كده

وهل حاقدر اربيهم ولا حيتعبونى ويطيروا

اسفه جدا للاطاله ويارب تكونوا فهمتوا قصدى
جوجو2013 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 14-06-2013, 12:48 PM   #2
bird96
عضو ماسي

الصورة الرمزية bird96

رد: عايزه اعرف ازاى اربى جوز حمام مبدأيا لاول مره فى حياتى ؟

يا هلا وسهلا اختي العزيزة معنا ب منتدى 2zoo الرائع وقسم الحمام واليمام خصوصا .

ايوه طبعا انتي تصلحي انك تربي اي شي تريديه والأهم من كذا يكون عندك ثقه ب ننفسك وتوكل على الله .

اولا : الصندقه لا تكفي ولا تنفع لوحدها .. يجب ان يكون غرفة مثلا 3 متر ب ارتفاغ 2 متر ب عرض 2 متر تكون مغلقه من السقف حتى لا يدخل اشعة الشمس القوية والمباشره وحتى لا يدخل مياة الأمطار وهي الأهم .. وتكون هذه الغرفة مقفلة الجوانب ب الشباك (( شبك حديدي )) حتى يدخل اشعة الشمس ويتشمسو ولكي لا يخرجو ويطيرو خارج العشه .. ومن ثم تضعي داخل عيون او اقفاص خاصه للحمام وبعد 5 ايام تفتحي الصندوق ويصيو يطيرو ويرجعو للقفص للتبييض وغيرها .

اما لوحدها الأقفاص لا تنفع لأن اولا حجمها صغير .. ثانيا : لا تقيهم من حرارة الصيف وبرد الشتاء ومطر الشتاء .. ولا تحميهم من الفئران والقطط وغيرها .

وشوفي هالمواضيع رح تفيدك كثيييييرا بالهواية .

http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=242291

http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=30729

http://www.2zoo.com/vb/showthread.ph...63#post2829663

وأي سؤال لا تترددي ابدااا ..
bird96 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 14-06-2013, 03:11 PM   #3
جوجو2013
هاوي جديد

جزاك الله كل خير بجد كفيت ووفيت

بس انا للاسف ماعندى مكان مقفول

هو المكان الوحيد حيبقى البلكونه او السلم عشان انا اخر دور

مش عارفه اعمل ايه

عامة انا حادخل اللينكات وافهم برضه

جزاك الله كل خير ع الافاده
قديم 14-06-2013, 03:57 PM   #4
bird96
عضو ماسي

الصورة الرمزية bird96

فيه حلول اخرى ولكن يتطلب عدد قليل جدا من الحمام ::

انظري :: انا قلتلك في الأعلى التربية المثالية .. يمكنك الترربية ب محاكر مثل الي ب الصور ((( ليس اقفاص كاللتي ذكرتها انت ))) .

اعملي محاكر كهذه .. وعملي لها مظلات تحميهم من الشمس .. وضعيهم ب مكان لا يكون ممر هواء مكان هاديء
قديم 14-06-2013, 05:27 PM   #5
mohamed hosny
هاوي جديد

الصورة الرمزية mohamed hosny

بسم الله الرحمن الرحيم مع احترامى الكامل للهاوى bird96 انا من مصر و عارف المدام قصدها ايه انتى عندك عنين حمام بالباب الجرار تمام هاتشترى 2 مسقى للمياه و 2 طاجن اكل متوسط الحجم و تشترى الاكل درة عويجة من العطار و ممكن درة فشار و هاتشترى جوزين الحمام من الى تعرفيه بصى بقى لازم يكون الحمام ريشه سليم و شكله كويس و يكونو دكرين و نتايتين و هاتخديهم فى شيالة و تروحى البيت و تحطى كل دكر ونتاية فى عين بس اهم حاجة حاجة مهمة جدا جدا انك تكونى عارفة شكل الدكر والنتاية علشان انتى ممكن تحطى دكرين مع بعض او نتايتين حاولى تحفظى لونهم او تعلميهم بحاجة مميزة او حاجة احسن خلى البياع يحطلك كل دكر و نتاية فى شيالة لوحدهم وده الاحسن و سيبيهم فى القفص لمدة اسبوع و بعد كده ممكن تفتحلهم و ماتخافيش بس ياريت تحطى العيون على الارض مثلا فى البلكونة احسن وكمان حضرتك قولتى انك ساكنة اخر دور يعنى كويس نظام الاكل و الشرب بقى المياه اول حاجة المسقى تتغسل كل يوم كويس جدا و تتملى بس ياريت فى مواعيد يعنى لو غيرتى المايه الساعة 12 يبقى تتغير الساعة 12 تانى يوم و الاكل بردو بمواعيد بس مرة الصبح الساعة 9 مثلا و مرة الساعة 5 كدة بس اوعى تخلى الاكل عندهم على طول هقولك ليه علشان لما الاكل يفضل قدامهم علطول مش هيبقى عندهم شهية للأكل و بالتالى هايخسوا و الجاى اهم انهم هايعملوا لا مؤخذة زبل على الاكل و يجى بعد كدة ياكلوا منه يجيلهم امراض و كمان فى نظام تانى للحمام علشان انتى ممكن تكونى مش عايزة تتطيريهم ممكن تحطى العيون فى ارض البلكونة برده و تقصى ريش الجناح بتاع الحمامة بالمقص و الاحسن جناح و احد بس من كل حمامة و سعتها بقى ممكن تسيبيهم فى الارض من اول ماتجيبيهم يعنى مش لازم يتحبسوا اسبوع انا كدة خلصت معلش طولت اوي بس انا عندى سوأل انتى غرضك ايه من الحمام اكل الزغاليل بتاعته و لا للهواية ولا للطيران و شكرا
mohamed hosny غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 14-06-2013, 05:34 PM   #6
bird96
عضو ماسي

الصورة الرمزية bird96

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed hosny مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم مع احترامى الكامل للهاوى bird96 انا من مصر و عارف المدام قصدها ايه انتى عندك عنين حمام بالباب الجرار تمام هاتشترى 2 مسقى للمياه و 2 طاجن اكل متوسط الحجم و تشترى الاكل درة عويجة من العطار و ممكن درة فشار و هاتشترى جوزين الحمام من الى تعرفيه بصى بقى لازم يكون الحمام ريشه سليم و شكله كويس و يكونو دكرين و نتايتين و هاتخديهم فى شيالة و تروحى البيت و تحطى كل دكر ونتاية فى عين بس اهم حاجة حاجة مهمة جدا جدا انك تكونى عارفة شكل الدكر والنتاية علشان انتى ممكن تحطى دكرين مع بعض او نتايتين حاولى تحفظى لونهم او تعلميهم بحاجة مميزة او حاجة احسن خلى البياع يحطلك كل دكر و نتاية فى شيالة لوحدهم وده الاحسن و سيبيهم فى القفص لمدة اسبوع و بعد كده ممكن تفتحلهم و ماتخافيش بس ياريت تحطى العيون على الارض مثلا فى البلكونة احسن وكمان حضرتك قولتى انك ساكنة اخر دور يعنى كويس نظام الاكل و الشرب بقى المياه اول حاجة المسقى تتغسل كل يوم كويس جدا و تتملى بس ياريت فى مواعيد يعنى لو غيرتى المايه الساعة 12 يبقى تتغير الساعة 12 تانى يوم و الاكل بردو بمواعيد بس مرة الصبح الساعة 9 مثلا و مرة الساعة 5 كدة بس اوعى تخلى الاكل عندهم على طول هقولك ليه علشان لما الاكل يفضل قدامهم علطول مش هيبقى عندهم شهية للأكل و بالتالى هايخسوا و الجاى اهم انهم هايعملوا لا مؤخذة زبل على الاكل و يجى بعد كدة ياكلوا منه يجيلهم امراض و كمان فى نظام تانى للحمام علشان انتى ممكن تكونى مش عايزة تتطيريهم ممكن تحطى العيون فى ارض البلكونة برده و تقصى ريش الجناح بتاع الحمامة بالمقص و الاحسن جناح و احد بس من كل حمامة و سعتها بقى ممكن تسيبيهم فى الارض من اول ماتجيبيهم يعنى مش لازم يتحبسوا اسبوع انا كدة خلصت معلش طولت اوي بس انا عندى سوأل انتى غرضك ايه من الحمام اكل الزغاليل بتاعته و لا للهواية ولا للطيران و شكرا

اهاااا كلامك صحيح يا غالي تسلم عالتعقيب والتوضيح .

شكرا لك اخوي محمد بارك الله فيك والهدف ان تحمى التربية من الأمطار ومن اشعة الشمس القوية ومن الرياح ومن مؤثرات الجو حتى تضمن تربية صحيحه .
قديم 14-06-2013, 07:06 PM   #7
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

الصورة الرمزية WORLD OF ANIMAL

تمام كلام الاخوان ما قصروا معك
ومرحبتين اولا باهل الاسكندرية
بما انك فى الاسكندرية يعنى ما شاء الله عندكم امطار بشكل كبير
عشان كدة اهم شئ انك تحمى الحمام من المطر
وادخلى المواضيع المثبته واقرايها كلها فى الاول عشان تتعلمى اكثر عن الحمام
واحب اقول لك شئ :
الحمام البلدى صراحة ما راح ادخل معك فى مواضيع عنه لانى اذا حبيت اتكلم عنه ما راح يكفينى يوم كامل
انا احبه احبه احبه احبه و...........................................................
ولكن كل ما اقدر اقوله لك انه ممكن يعيش فى اى ظروف يعنى اذا وضعتيه بالجبل راح يعيش ما تقلقى عليه
وما ياثر فيه حر او برد او اى شئ سبحان الله
كل المطلوب منك الماء والاكل والمكان الجيد وان شاء الله راح تستمتعى بالتربية جدا جدا
وفيكى تربيه بالبلكونة او بالسلم او بالسطوح اهم شى الماء عشان احنا فى الصيف والجو حر
والاكل ده لازم والمكان الامن اللى هو محكر مثل اللى وضع لك صورته اخى بيرد
وفيكى تعمليه يدوى او تخلى اى نجار يعمله لك او تشتريه جاهز

تقبلى مرورى
قديم 15-06-2013, 07:54 AM   #8
رائد ملكاوي
عضوية شرفية

الصورة الرمزية رائد ملكاوي

تقدري تربي في المحاكر الموضحة في الصور

واهم شي ابعاد المحكر يعني كل جوز لازم يكون قفصه او محكره 75سم طول بعرض 50سم بارتفاع 50 سم

وتحطي بكل قفص طاجن للتعشيش ومشرب ماء ووعاء لوضع العلف

وتقدري تحطي الاقفاص باي مكان شرط تمنعي وصول الاطفال والجرذان للحمام

وحطي قطعة قماش علشان تعملي ظل اذا حبوا يبعدوا عن الشمس

وبالشتاء تقدري تحميهم بمشمع (قطعة بلاستيكية) من المطر

وبالتوفيق

رائد ملكاوي غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 15-06-2013, 02:54 PM   #9
جوجو2013
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed hosny مشاهدة المشاركة
ربنا يباركلك ياأستاذى

بجد شرحك جميل
وانا بصراحه بفكر فى حاجات كتير (وعلى رأى زوجى ان دماغى حتودينى فى داهيه هههههه)

جربت الارانب وزهقت وعندى دلوقتى بط
ونفسى اجرب حاجات كتير
بس دايما يحبط معنوياتى

وعمال يقولى حيطيروا مش يرجعوا وممكن يجيبوا تعابين اعوذ بالله

ده غير الفئران اللى اكيد موجوده

طب هو انا ممكن احبسهم ومخرجهمش نهائى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WORLD OF ANIMAL مشاهدة المشاركة
تمام كلام الاخوان ما قصروا معك
ومرحبتين اولا باهل الاسكندرية
بما انك فى الاسكندرية يعنى ما شاء الله عندكم امطار بشكل كبير
عشان كدة اهم شئ انك تحمى الحمام من المطر
وادخلى المواضيع المثبته واقرايها كلها فى الاول عشان تتعلمى اكثر عن الحمام
واحب اقول لك شئ :
الحمام البلدى صراحة ما راح ادخل معك فى مواضيع عنه لانى اذا حبيت اتكلم عنه ما راح يكفينى يوم كامل
انا احبه احبه احبه احبه و...........................................................
ولكن كل ما اقدر اقوله لك انه ممكن يعيش فى اى ظروف يعنى اذا وضعتيه بالجبل راح يعيش ما تقلقى عليه
وما ياثر فيه حر او برد او اى شئ سبحان الله
كل المطلوب منك الماء والاكل والمكان الجيد وان شاء الله راح تستمتعى بالتربية جدا جدا
وفيكى تربيه بالبلكونة او بالسلم او بالسطوح اهم شى الماء عشان احنا فى الصيف والجو حر
والاكل ده لازم والمكان الامن اللى هو محكر مثل اللى وضع لك صورته اخى بيرد
وفيكى تعمليه يدوى او تخلى اى نجار يعمله لك او تشتريه جاهز

تقبلى مرورى
شكررررررررررا لك اخى فى الله

شكل الفكره اشتغلت ويارب افلح بقه هههههههههههه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bird96 مشاهدة المشاركة

اهاااا كلامك صحيح يا غالي تسلم عالتعقيب والتوضيح .

شكرا لك اخوي محمد بارك الله فيك والهدف ان تحمى التربية من الأمطار ومن اشعة الشمس القوية ومن الرياح ومن مؤثرات الجو حتى تضمن تربية صحيحه .
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bird96 مشاهدة المشاركة
فيه حلول اخرى ولكن يتطلب عدد قليل جدا من الحمام ::

انظري :: انا قلتلك في الأعلى التربية المثالية .. يمكنك الترربية ب محاكر مثل الي ب الصور ((( ليس اقفاص كاللتي ذكرتها انت ))) .

اعملي محاكر كهذه .. وعملي لها مظلات تحميهم من الشمس .. وضعيهم ب مكان لا يكون ممر هواء مكان هاديء
جزاك الله كل الخير

حاجرب نصايحك وكله بأمر الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رائد ملكاوي مشاهدة المشاركة
تقدري تربي في المحاكر الموضحة في الصور

واهم شي ابعاد المحكر يعني كل جوز لازم يكون قفصه او محكره 75سم طول بعرض 50سم بارتفاع 50 سم

وتحطي بكل قفص طاجن للتعشيش ومشرب ماء ووعاء لوضع العلف

وتقدري تحطي الاقفاص باي مكان شرط تمنعي وصول الاطفال والجرذان للحمام

وحطي قطعة قماش علشان تعملي ظل اذا حبوا يبعدوا عن الشمس

وبالشتاء تقدري تحميهم بمشمع (قطعة بلاستيكية) من المطر

وبالتوفيق
شوفت بقه شكلى حالف على اقسام المنتدى واعمل البيت عندى جنينه حيوانات هههههههههههه

عارفه انى بتعبك معايا

شكرا وجزاك الله كل الخير
رد

Bookmarks

Tags
لاول, مبدأيا, اربي, ازاى, اعرف, حمام, حياتي, عايزه