منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القوارض والأرانب > سؤال وجواب لقسم هواة القوارض

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 01-03-2013, 02:42 AM   #1
engy zaki
هاوي جديد

Unhappy مشكلة مع ذكر الهامستر :(

السلام عليكم
انا عندي هامستر ذكر و انثي سوري الانثي لسة والدة من حوالي 15 يوم و المشكلة انها ولدت مرتين ورا بعض و مرة من المرات الصغار ماتو و انا قلت المرة دي انو ماتتجوزش غير بعد فترة كبيرة عشان يكون جسمها ارتاح من الولادة عشان هي لما بتولد بتكون تعبانة و لون جلدها ابيض خالص

المشكلة بقي ان الذكر عايز يتجوز و ده مخليه مش بيلعب ولا بياكل كويس و انا مش عايزة اجوزه الانثي عشان لسة بترضع .. يعني هم مفصولين عن بعض بقالهم حوالي شهر و نص تقريبا علشان كانت بتضربه .. اعمل ايه بقي اجوزه دلوقتي ولا ايه ؟؟ او استني قد ايه و لو جوزته بعد فترة مش ممكن ده يتعب صحة الانثي يعني من كتر الولادة؟؟ و هل ينفع بعد كدة لو انثي من الصغار بقي عندها اربع شهور اجوزها ليه او اجوز اتنين اخوات لبعض ولا ده في مشكلة يعني ممكن يجيبوا صغار مشوهين؟؟ و نسبة خطورة جواز الهامستر السوري مع اخواته او الاب مع الصغار بعد ما يكون عمرهم اربع شهور؟؟؟ يا ريت لو حد عنده معلومة يقولهالي
engy zaki غير متصل  
قديم 01-03-2013, 04:29 AM   #2
Remix
هاوي فعال

الصورة الرمزية Remix

رد: مشكلة مع ذكر الهامستر :(

انا الي اعرفه انه الهامستر سن بلوغه واستعدادته للتزاوج 3 شهور
هامسترتك بعد مرور شهر مستعده للتزاوج واتوقع الاطفال كبرو بعد شهر هي بترضع مين الحين ؟؟؟؟؟؟؟
ويجوز الاخوان يتزاوجون من بعض لكن راح يكون في نسبه تشوهات لكن مب يعني خلاص التشويه يحتم
ولما يكبرون الاطفال راح يتزاوجون من امهم اصلا
انا صارت لي حملت الانثى من ولدها
فالحل والمشكله صعب انك تعزلهم وتشتري لكل واحد انثى او ذكر !!!!
او انك تبيع الزايد
او انك تتركهم يتزاوجون بس نسبه تشوهات مب بكل ولاده يعني هي من ربي
Remix غير متصل  
قديم 03-03-2013, 12:17 AM   #3
engy zaki
هاوي جديد

شكرا Remix علي الرد هي الام دلوقتي بترضع الصغار الجداد لسة عمرهم اقل من شهر .. بس هي مرهقة و انا مش عايزة اجوزها دلوقتي بس الذكر هو اللي عنده مشكلة انه مش بياكل و مش بيلعب دايما عايز يهرب و يروح عند المكان اللي فيه الانثي و انا خايفة نفسيته تتعب ف يحصله شي لا قدر الله
engy zaki غير متصل  
قديم 04-03-2013, 01:14 AM   #4
hamester.sp
هاوي جديد

هل ممكن أن تبعدي الذكر عن الأنثى؟
لا تزوجيه الآن من الام التي ترضع ثم ان الهامستر حيوان ليلي ممكن يكون بياكل بس انت ما بتشوفيه يعني يقضي حاجته في الطعام واللعب عندما تكونين نايمة
أما زواج الاخوات فلا بأس لكن عندي حل صغير زوجي البالغين من غير بطن
يعني أولاد الولادة الأولى تزوجينهن من أولاد الولادة الثانية وتتركي الأم للاب وهكذا
hamester.sp غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
مشكلة, الهامستر