منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 14-04-2014, 02:25 AM   #1
bahy@
هاوي نشيط

الصورة الرمزية bahy@

عن سلوكيات النزهه ارجوكم

جروى 3 شهور ونظرا لضيق الوقت لدى تعمدت اختيار جراج بعيد عن بيتى لاتمكن من اخذ جروى نونو معي لتخزين السياره ورجوع للمنزل سبرا علي الاقدام وللعلم جروى لا يخرج كثيرا وفى البدايه كان خائف جدا وتشجع نسبيا الان ومع النزهه مع جروى اكتشفت ان فى الموضوع سلوكيات واداب لازم اراعيها واتبعها فاعزرونى لو طولت عليكم اخواني ولكن العشم فى كرمكم كبير وساحاول ارتب كلامى قدر الامكان
1. مثلا انا بتركه يشم الارض بس لو لقيتو طول اقول لا واشده بعنف شويه عرفتها من المنتدى
2. التعامل مع كلاب الشارع بتجنب شديد بس انا بحاول اتركلو المجال ينفقد ويكتشف وبحاول افهمو واشرحلو مثل الطفل الصغير وبيكون خايف علي فكره ولكنى اليوم تعرضت لموقف حيرنى كنت بتعامل مع الفطط انها بتجرى من قدامه وخلاص لكن البوم هاجمنا قط اسود غبى فى مكان منعزل مثل شارع جانبي وكنت انا وجروى والفط وكان الفط متاهب وضهرو مقوس الجرو جاء امام الفط محتار لبرهه وحسيتو خاف وحيهرب من الفط قمت مهاجم الفط انا بصراحه والحمد لله انو جرى فعلا وهميت اجرى وراه وشجعت نونو لقيتو هم عليها فقمت بشده وتغيير الشارع
3. الاصعب من كده واحد وقفنى لقيتو بيقول لي بعد اذنك يا استاذ ولقيتو بيهوش الكلب وبيقول لازم ننكشه عقبال ما كمل كلامه كان بيهوش فى جروى وجروى حسيت انو بيبصلى وبيقولى مين ده . المهم قلتلو شكرا ده صغير لسا ومشيت
4. انا بستخدم ليش 3 متر وبترك الكلب يتجول واوقات اشد الليش او فى الطرقات الخطر هل ده صح ولا المفروض اعوده علي المشي علي يسارى ولا يسبقنى لانه بيجرجرنى فى الشارع بس لما اطول الليش بيكون اسهل لي المفروض ان جروى لسا صغير اسيبو علي حريتو قد مقدر عشان ابنى شخصيتو ولا اتدخل فى طبيعتو واتحكم فى تصرفاته من الان مع الاخذ فى العلم اخوانى ان الغرض من تربيتى انشاء صداقه . واسف لو طولت عليكم بس نفسب اعرف هل الجرو بيحس بالحب من صاحبو وبيكون فاهم ولا ايه
bahy@ غير متصل  
قديم 14-04-2014, 04:31 PM   #2
عاشق الكلاب و القطط
عضو برونزي

الصورة الرمزية عاشق الكلاب و القطط

رد: عن سلوكيات النزهه ارجوكم

اهلا اخوي

اولا لا تتركه يشم الارض ﻷن هذا خطا عندما يعمل هيك

شد الليش بعنف مع كلمة لا بصوت حازم كما انت تفعل

2-لا التمشية تكون بدون اي احتكاك سواء ببشر او بكلاب

بالنسبة للقط كويس انك هوشته وشجعت نونو الي فعلته هو تصرف صحيح

ولكن بحذرك عندي كلب قامت قطه خربشته مع انه كان مدرب وشراسة وهيك

وانجرح بداخل عينه واصبح ياخذ ادوية وبهذا الشي هدمتله شخصيته القوية

لذا لا تعرض الكلب ﻷي شي
بالنسبة للشخص الي وقفك

قوله شكرا علي اهتمامك مش بحب اشرس الكلاب

ﻷن المصريين واخذين فكرة التشريس بطريقة خاطئة

الصح هو التج ثم السليف

4- نعم خليك علي الليش 3 متر. وممكن تحط ليش اطول

وانت في اثناء التمشية امشي عكس اتجاه حركة نونو

وقوله بضوت عالي نونو تعالي

وهو راح يجيك خوفا من فقدانك ساعتها كافئة وقوله اذهب مع دفعة بصيطة

وبكده بيتعلم امر تعالي

يالتوفيق

عاشق الكلاب و القطط غير متصل  
قديم 14-04-2014, 06:15 PM   #3
bahy@
هاوي نشيط

الصورة الرمزية bahy@

تمام اخى العاشق والله ما قصرت وربنا يعينى علي موضوع الشم ده لان جروى مثل المكنسه الكهرباء حتى فى المكان عندي وانا كنت قرات بالمنتدى ان شم الكلب دلاله علي حواس سليمه فاعتقدت انى اتركه ينمى موهبه ما ولكن ساسارع علي تصحيح ده وربنا المعين وبارك الله فيك اخي .
bahy@ غير متصل  
قديم 14-04-2014, 06:33 PM   #4
عاشق الكلاب و القطط
عضو برونزي

الصورة الرمزية عاشق الكلاب و القطط

هههههههه

نعم حتي كلبي بالاول كان اكثر من المكنسة الكهربائية

عاشق الكلاب و القطط غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags