منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الحمام واليمام

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 27-11-2012, 09:16 PM   #1
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

الصورة الرمزية WORLD OF ANIMAL

68 طريقة تدريب الحمام الموضوع رقم 1

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى اعضاء وزوار منتدى تو زوو مثل ما وعدتكم من قبل بتنزيل موضوع لطريقة تدريب الحمام للحصول على افضل النتائج اليوم هو الموضوع رقم 1 بعنوان" كيف اكسب ثقة الحمام "

اولا احب اوضح شى اهم شى فى التدريب :
1: الصبر :ركز شوى الحمام بطبعة يخاف البشر مثل باقى الطيور يعنى لازم صبر
2:الطعام :الحمام عندك بيكون معتاد على اكل معين بياكله كل يوم ده ما فيه مشاكل بس فى بعض انواع الطعام بتشعر ان حمامك بينجذب اليه اكثر من اى نوع انا عندى الحمام بينجذب للفول ودى صورة له
:
[IMG][/IMG]

اما بعد كل واحد لازم يلاحظ اكثر اكل ينجذب له حمامة ويكون ما بيقدمه له يوميا ده شرط رئيسى

الحين بنيجى للخطوات بالتفصيل :

1: بتضع الطعام العادى اللى بياكله الحمام يوميا ولكن بتضعه بكمية تكفى ليوم ونصف فقط او يوم وبتضع عليه كمية قليلة من الطعام المميز ما ادرى الكمية حسب عدد الازواج عندك

2: بتيجى اليوم اللى بعده بتبدء الشغل بق يا معلم ههههه امزح اقصد بتبدء اول علاقه بينك وبين الحمام اللى تبى تدربه وانا افضل التدريب الجماعى بيجيب نتيجة اسرع "طبعا بيكون الحمام جوعان من ليلة امس بعد ما تتركه يومين وتتاكد انه جوعان وبتحضر كمية من الطعام المميز عند حمامك وتضعه فى كف يدك وتجلس على الارض فى وضعية انت مستريح فيها وبتمد يدك وفيها الطعام وتتركها على الارض وما تتحرك كانك صنم فى البداية الحمام راح يتردد يقرب بس مع الجوع والطعام المفضل راح يجى لايدك وبيكون خايف جدا مثل ما فى الصورة التالية
:
[IMG][/IMG]
بس انت عليك الصبر راح ييجى يخطف حبه ويمشى ولما تكون مجموعة من الحمام راح تشجع بعضها وتقترب اكثر ومع التكرار والصبر راح تجيب نتيجة وهى ان الحمام راح ياكل من ايدك وبيكون مرعوووووووووب مرة منك ومن يدك .
بس بعد 5 مرات من هذا النوع من التدريب راح تصير النتيجة مثل الصورة التالية
:
[IMG][/IMG]
ذى ما انت تلاحظ طبعا هو بياكل وهو مو خايف منى خالص ومطمن لى وبكذا انتهت المرحلة الثانية .
عند الانتهاء من هذة المرحلة مثل ما قلت راح تكون كسبت ثقة الطائر بنسبه 15%
3: المرحلة دى بيكون الحمام اخد على انه ياكل من ايدك وطبعا تنفذ اللى قلناه فى المرحلة الاولى وهو تجويع الحمام بس مو تجويعه مرة ونيجى بق للجد وهو ازاى تخلى الحمام يصعد على ايدك اولا محتاج لشى يكون فى مستوى ايدك مثل اللى بالصورة او اى شى بالمستوى ده
:
[IMG][/IMG]
ووتقوم بالاتى المرحلة دى اهم المراحل وتحضر بعض من الطعام المفضل له وبتضعه فى يدك وتنزل على الارض وتجعل الحمام ياكل منها القليل تذكر ياكل القليل ثم تصعد وتقف بجوار المكان المرتفع وتضع يدك اللتى بها الطعام عليه مفرودة راح يطير الحمام ويصعد على المكان المرتفع ويقف يراقبك من بعيد لفترة وبعدين هيبدء يقترب منك ببطء الى ان ياكل من يدك وهو فوق وكدة انت انجزت يا معلم بنشوف الصور وبعدين نكمل لاحظ الصور
:
[IMG][/IMG]
بيقترب منك وبتنفذ كدة معه 7 مرات ممكن تنفذهم فى نفس اليوم بس تخلى بين كل مرة واخرى مدة ربع ساعة على الاقل وكدة نهاية المرحلة الثالثة.
بعد انتهائك من هذة المرحلة تكون كسبت ثقة الطائر بنسبه 30% ودى نسبه جميلة جدا

4: بنيجى بق لقلب التدريب واساسياته ازاى تخلى الطائر يطلع على ايدك بعد الانتهاء من المرحلة الاولى والثانية والثالثة بتيجى المرحلة المهمة دى ركز شوى فيها

طبعا بعد ما تنفذ المرحلة الاولى وتجويع الحمام قليلا بتيجى تجلس على الارض وتخلى الحمام ياكل القليل من ايدك وبعدين تطلع على المنطقة المرتفعه وبييجى وراك وبيبدء ياكل بيكون اطمن لايدك وبياكل منها وهو مش خايف طبعا بتيجى انت يا باشا تبعد ايدك مسافة بسيطة بعيد عن المنطقة المرتفعة دى زى الصورة التالية
:
[IMG][/IMG]

تبعدها عن المنطقة المرتفعة بحيث انها مش تكون مسافة كبيرة وفى نفس الوقت الحمام ميتمكنش من انه ياكل وهو واقف على المنطقة المرتفعة لانه هيحاول كتير بس انت ما تسمحله
الحمام راح يتردد كتير بس مع الجوع وحب هذا النوع من الطعام راح يقفذ على ايدك ويقف عليك حاول تثبت ايدك جامد فى البداية ممكن يقع من عليها مو مشكله حاول مرة اخرى وكمان ممكن ينط ويروح يطير علطول ما يقف ما تيأسش هو هيحاول اكتر منك انت كل اللى عليك الثبات والصبر
وبعد ما يقفز على يدك بتتركه ياكل نصف الكمية او قليل منها ثم تحاول ان تنزله بدون ان تلمسه هذا التمرين كرره مثل ما تقدر لو تقدر 100 مرة باليوم مش فى مشكال لانه هو الاساس لحد الطائر ما يتطمن لايدك ويقف عليها بعيد عن السور وحاول تخليه يقف على ايدك اطول مدة ممكنه عن طريق الاكل وبكدة هو وقف على ايدك يا معلم
بعد نهاية هذة المرحلة انت كدة كسبت 50 % من ثقة الطائر بيك ودول اصعب التمارين واطولهم وقتا والباقى بيكون سهل انشاء الله

واتمنى ان يكون الموضوع قد نال اعجابكم وحاذ على رضاكم واتمنى ان تعفو عنى ان كنت قد اخطئت فى بعض الكلمات
واى استفسار انا تحت امركم على الخاص او على التعليقات انا هتابع الموضوع
وسامحونى لو كانت الصور مش واضحة بس عشان تصوير جوال

والموضوع من كتابتى وترتيبى وده حمامى اللى بالصور ووده انا وغير مسموح بنقل الموضوع الا مع ذكر المصدر والمنتدى
والى اللقاء فى مواضيع تدريب الحمام "جارى الحصول على الصور والترتيبات لباقى المواضيع"

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

التعديل الأخير تم بواسطة : bird96 بتاريخ 27-11-2012 الساعة 10:47 PM. السبب: ختم+تقييم+تثبيت+نقل الى المواضيع المميزة :)
WORLD OF ANIMAL غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 27-11-2012, 10:51 PM   #2
bird96
عضو ماسي

الصورة الرمزية bird96

رد: طريقة تدريب الحمام الموضوع رقم 1

اسمحلي ان اصفق لك وأن اقف احييك على هذا الموضوع الرائع المتكامل الفريد من نوعه الي ما يعملو الا المحترفين والخبراء الكبار ..

انا شخصيا سأبدأ ب التطبيق من غد انشاءالله .. استفدت كثييييرا

الف شكر لك وتستحق الختم والتثبيت والتقييم والأضافة للفهرس ..

bird96 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 27-11-2012, 11:07 PM   #3
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bird96 مشاهدة المشاركة
اسمحلي ان اصفق لك وأن اقف احييك على هذا الموضوع الرائع المتكامل الفريد من نوعه الي ما يعملو الا المحترفين والخبراء الكبار ..

انا شخصيا سأبدأ ب التطبيق من غد انشاءالله .. استفدت كثييييرا

الف شكر لك وتستحق الختم والتثبيت والتقييم والأضافة للفهرس ..

مشكور اخوى على تقييمك الرائع للموضوع واتمنى يستفيد الجميع منه وانشاء الله القادم افضل
قديم 27-11-2012, 11:07 PM   #4
الجوهرة هنادي
عضو برونزي

الصورة الرمزية الجوهرة هنادي

الف الف الف شكر اخي

بصراحة موضوع رائع وفي القمة

معلومات وابداع وتميز مدعم بالصور

بارك الله فيك وحفظك من كل شر يا مبدع

في انتظار الموضوع 2

تحياتي وتمنياتي لك بالتوفيق

خبيــرة تـربـيـة طـيـور البـــآدجي ♥ ♥
الجوهرة هنادي غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 27-11-2012, 11:10 PM   #5
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الجوهرة هنادي مشاهدة المشاركة
الف الف الف شكر اخي

بصراحة موضوع رائع وفي القمة

معلومات وابداع وتميز مدعم بالصور

بارك الله فيك وحفظك من كل شر يا مبدع

في انتظار الموضوع 2

تحياتي وتمنياتي لك بالتوفيق
مشكور اخوى على تشجعيك وانشاء الله جارى التصوير والترتيب وعن قريب الموضوع التانى حتى تصلوا للمرحلة اللى وصلتها وهى نسبة 97% من الثقة
قديم 27-11-2012, 11:12 PM   #6
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

اخوانى ابى منكم تردوا على وتقوقولى نعم وصلنا لهذة المرحلة او فشلنا واى استفسار تحت امركم
قديم 28-11-2012, 12:21 PM   #7
العرعر
هاوي

وربي انك معلم الحمام والمربين كلهم والله انا لي سنة وانا ادور عالموضوع الي انت نزلته وكمان مدعم بالصور المفروض تصير مدير تو زوو (ههه) مشكوووور وماقصرت وانا انشاء الله ببداء من بكره بس ممكن سؤال

كيف القي عليه الكلام مثل اقوله تعال يجي يأكل من ايدي وانا بالارض او اقوله كلمه اخرى يجي للمنقطة المرتفع ممكن تقولنا

طيب اذا طلعت الحمام برا الخم حيهرب لمكان اخر ويدور اكل ~~"وش اعمل معاه (طبعا عند تدريبه فالمنقطة المرتفعه~~"

والسلام مسك الختام
قديم 28-11-2012, 02:19 PM   #8
تشآرلي
محترف جدا

الصورة الرمزية تشآرلي

WORLD OF ANIMAL

موضوع راااائع

تنسيق جميل ومرتب

تسلم الايادي على الطرح

انتظر جديدك لاعدمنآك

لك ودي
قديم 28-11-2012, 02:20 PM   #9
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العرعر مشاهدة المشاركة
وربي انك معلم الحمام والمربين كلهم والله انا لي سنة وانا ادور عالموضوع الي انت نزلته وكمان مدعم بالصور المفروض تصير مدير تو زوو (ههه) مشكوووور وماقصرت وانا انشاء الله ببداء من بكره بس ممكن سؤال

كيف القي عليه الكلام مثل اقوله تعال يجي يأكل من ايدي وانا بالارض او اقوله كلمه اخرى يجي للمنقطة المرتفع ممكن تقولنا

طيب اذا طلعت الحمام برا الخم حيهرب لمكان اخر ويدور اكل ~~"وش اعمل معاه (طبعا عند تدريبه فالمنقطة المرتفعه~~"

والسلام مسك الختام

اخى العزيز تحيه طيبه وبعد اما عن سئالك الاول وهو كيف تدربه على الكلام ده هيكون فى الموضوع القادم انشاء الله وما بيصير الحين تدربه على الاوامر لانه خايف منك اساسا وعنوان الموضوع لو كنت قرأته كيف تكسب ثقة حمامك الاول بنكسب الثقة ومن ثم انا راح اكتب باقى المواضيع عن كيفية تعليم الحمام اطاعة الاوامر يعنى مثل ما فى الفيديو اصفرله يجى لى ائمرة يطلع ينتقل لليد اليسرى امرة يحت يروح لليد الاخرى امره ينزل بيروح من على يدى بدون ما ارميه كل هذا فى المواضيع القادمة باذن الله بس الحين حاول تكسب ثقته لاكبر قدر ممكن
اما عن السئال الثانى لو الحمام واخد على المكان وبيطلع كتير بره وبيرجع تانى عادى طلعه بره ونفذ كدة معاه لما ينزل على الارض يعنى مثلا افتح له الاعشاش الساعة 7 الصبح وتعال الساعة 3 العصر بيكون هو زهق من الطيران ونازل قريب من عشته او واقف فوقها المهم انه يرى انه بايدك اكل
قديم 28-11-2012, 02:21 PM   #10
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تشآرلي مشاهدة المشاركة
WORLD OF ANIMAL

موضوع راااائع

تنسيق جميل ومرتب

تسلم الايادي على الطرح

انتظر جديدك لاعدمنآك