منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 22-03-2006, 03:02 AM   #1
mido 8
هاوي

Question مشكلتى مع الدوبر مان

الكلب الدوبر مان الذى امتلكه لا يمتلك اى حس للحراسه فهو لا يحب الا العب وحتى انه يخاف من اى شىء حتى الناس ولا ينفعل مع اى محاوله لتشريسه ارجو اعطاء رأى والمساعده؟؟
قديم 22-03-2006, 04:57 AM   #2
لحن الخلود
عضوية شرفية

الصورة الرمزية لحن الخلود

رد: مشكلتى مع الدوبر مان

هل لنا نعرف يا أخي العزيز
كم عمر كلبك
وكم شخص يلعب معه

لحن الخلود غير متصل  
قديم 22-03-2006, 01:58 PM   #3
uae_pitbull
هاوي متميز

اخوي كلبك من صغره والخوف فقلبه هو الكلب حط قاعده فمخه وصعب اتشيلها الي هي انه يوم كان صغير حد كان يخوفه ويعتقد بتصرفاته بيرضي الناس عسب مايضربونه والكلب اول شي اول شي وضروري جدأ يحتاج ثقه فنفسه وفيك انته كراعي له وخله معاك في اليوم اكثر عن مرتين ولاتخليه يشوف ناس عسب مايخاف لما يعرفك زين ويعرف انك راعيه وماتبغي تضربه طلعه خله يتأقلم مع الناس وانا حالتي كانت نفسك والحمدالله عالجتها بنفس الطريقه الي وصفتها لك والكلب الي عندي بت بوول وماشاءالله الحين اسد مش كلب مايخاف من شي واذا عندك اي استفسار خبرنا او خبر الاخوان وان شاءالله نفيدك
استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم
uae_pitbull غير متصل  
قديم 22-03-2006, 07:38 PM   #4
kinooo
هاوي نشيط

الصورة الرمزية kinooo

انا مع الاخ لحن الخلود ارجو ان تعطينا بعض المعلومات عن الكلب واشكر الاخuae_pitbull على ردة الجميل
kinooo غير متصل  
قديم 22-03-2006, 08:51 PM   #5
ابو عبد الله الجبوري
هاوي نشيط

الدوبرمان كلب يحرس (بالتدريب ) وليس بالغريزه . فيجب عليك كراعي له ان تقوم بتدريبه منذ عمر (5 اشهر) على الحراسة . والدوبرمان يحب اللعب بطبيعته وعنيد جدا وبعد تدريبه يصبح مطيع ... وللمزيد ارسل
1. عمر الكلب
2. مكان الكلب في منزلك
3. عدد الاشخاص الذين يلعبون مع الكلب
4. هل لديك كلب اخر في البيت
ابو عبد الله الجبوري غير متصل  
قديم 23-03-2006, 05:05 PM   #6
mido 8
هاوي

عمر الكلب 6 شهور مكانه فوق السطح انا وواحد اخر الذين نلعب معه وكان لدى كلب اخر لكنى بعته
قديم 23-03-2006, 10:54 PM   #7
ابو عبد الله الجبوري
هاوي نشيط

ابدا فورا بتدريبه ان كنت تعرف ويجب عليك اولا ان تجعل الكلب يثق بنفسه واصحبه معك في جولات يوميا ولمدة ساعه واحدة على الاقل ولاتجعل احدا يخيفه اويضربه او حتى يقترب منه واجعله يرى كل شيء واذا خاف من شيء تودد اليه حتى يتغلب على خوفه ولاتجره جر ............................................................................مع التوفيق
ابو عبد الله الجبوري غير متصل  
قديم 31-05-2008, 03:55 PM   #8
meedoooo
هاوي متميز

الصورة الرمزية meedoooo

بص يا ميدو انا عندى كلب دوبر مان بس مهجن على بلاك جاك وكان عندي نفس المشكله بالظبط بس الحمد لله الكلب فى تحسن خلى الكلب ياخد ثقه فى نفسه ومتخليش حد يخوفه وخرجه للشارع على قد ماتقدر والعب معاه وشجعه انه مايخافش ولو كلبك بيسمع كلامك على طول خرجه باليل خالص من غير سلسله وباليل علشان مايكون فى ناس فى الشارع هتلاقيه بيجرى ويروح وييجى ولو هو بيخاف من الشارع وانت نادتله وجريت قدامه هتلاقيه بيجرى معاك وهتتفاجئ انه مش خايف وبيمشى معاك والحاكايه دى انا بعملها مع كلبى دلوقت وكمان بقى بيجرى ورى الكلاب البلدى الى فى الشارع وبيجرى ورى ال5 وال6 كلاب وكلهم بيجرو منه ودا بيديه دافع برضو بيديه ثقه فى نفسه وابتدى ماعه الخطوه دى الاول بالسلسه
واسف على الاطاله

Bookmarks