منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 23-05-2013, 03:10 PM   #1
elsayedfans
هاوي جديد

أستفسار بخصوص جرو

مساء الخير عليكم جميعا

انا من يومين اشتريت جروين جيرمن شيبرد يوم ما جم كانوا بياكلوا عادى
هما عندهم حوالى 35 يوم بس مكملوش 45 يوم رضاعه انا بحطلهم لبن ومره لبن على بيض نى وسكر وفى الغداء باعملهم بطاطس مهروسه على بيض مسلوق وجبنه مثلثات
امبارح وانهارده لاحظت ان اكلتهم خافه قوى مش بياكلوا زى اول يوم بياكلوا حجات خفيفه خالص ممكن اجبلهم فاتح الشهيه بتاع الاطفال من الصيدليه البشريه وادهولهم عادى ؟ ولو ينفع ادى كل واحد فيهم كام سم ؟؟
elsayedfans غير متصل  
قديم 23-05-2013, 04:25 PM   #2
ابن سورية
عضو برونزي

رد: أستفسار بخصوص جرو

اخي الغالي الجراء صغيرة كان لازم تتركهم عند امهم افضل لهم

ابن سورية غير متصل  
قديم 23-05-2013, 04:45 PM   #3
darklove
هاوي

الصورة الرمزية darklove

زي ماقالك الاستاذ ابن سورية خليهم عند امهم لحد ما يتفطمو من الرضاعه لانهم بالشكل ده معرضين لا قدر الله للامراض و تفقدهم في اسوء الاحتمالات
darklove غير متصل  
قديم 23-05-2013, 05:04 PM   #4
elsayedfans
هاوي جديد

يا جماعه انا اشترتهم وخلاص وشاريهم من محافظه تانيه وماينفعش ارجعهم خلاص اعمل ايه علشان ااكلهم واحافظ عليهم الفتره دى ؟؟؟؟
elsayedfans غير متصل  
قديم 23-05-2013, 05:21 PM   #5
darklove
هاوي

الصورة الرمزية darklove

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsayedfans مشاهدة المشاركة
يا جماعه انا اشترتهم وخلاص وشاريهم من محافظه تانيه وماينفعش ارجعهم خلاص اعمل ايه علشان ااكلهم واحافظ عليهم الفتره دى ؟؟؟؟
طيب شوف الكلام ده ان شاء الله يفيدك طبعا منقول للامانه

غذاء الجراء :
تتغذى الجراء بعد الولادة بالرضاعة من لبن الام ولمدة اسبوعين من تاريخ الولادة مع ملاحظة ومتابعة الجراء التي لم تستوف حاجتها من الرضاعة وارضاعها بالرضاعة الصناعية .. وبعدها تحتاج الى زيادة كمية الغذاء فتقدم لها الغذاء من الانواع التي تحتوي على المواد الصالحة وسهلة الهضم مثل : اللبن المغلي وشوربة اللحم المضاف اليها الخبر والارز وشوربة الخضار ولا مانع من اضافة كمية متوسطة من اللحم المسلوق بعد فرمه وتكون الكميات مناسبة لسن وحجم الجسم .. لا بالقليلة فيتسبب عنها ضعف الجراء ولا بالكثيرة فتمتلئ بطونها مما يسبب ثقل المعدة على القوائم فتاخذ في الاعوجاج وبالتالي تؤثر على ارتفاعها وتكون القائمة قصيرة والمنظر مشوه .
--------------------------------------------------------------------------------
طريقة تقديم الغذاء :
1. تقدم الغذاء بعد طهيه في اواني منخفضة حتى تتمكن الجراء من تناولها ويستحسن ان تقدم دفعة واحدة حتى تتولد المنافسة والتسابق على تناول الطعام مع ملاحظتها وحجز من يتناول كمية حتى لا يتمكن من الحصول على كمية اكثر .
2. المقدار المخصص للجرو كغذاء يومي يجزأ إلى اربعة اجزاء يقدم كل جزء منه كوجبة حتى يكون ما يتناوله الجرو مناسبا لجسمه .
3. اذا امتنع جرو عن تناول الغذاء يفحص بمعرفة الطبيب البيطري لمعرفة اسباب ذلك .
4. يقدم الغذاء وترفع الاواني بالفضلات اذا وجدت خلال ثلاثين دقيقة .
5. وجود المياه المعدة للشرب وبصفة مستديمة على ان تجدد بماء نظيف كل اربع ساعات على الاقل .
6. تناول الام غذائها مع جرائها بالاضافة الى اعطائها اللبن المغلي هي وجرائها .
--------------------------------------------------------------------------------
ملحوظة :
اذا نفقت الام عقب الولادة او اصيبت بمرض ففي هذه الحالة يجب الاسراع بتقديم الغذاء للجراء بالطريق الصناعي (بزازة) وهناك طريقة اخرى غير متيسرة في اغلب الاحيان وهي نقل الجراء الى كلبة تكون قد وضعت بالفترة التي ولدت فيها الجراء ليتناولو غذائهم منها رضاعة مع اولادها اذا هي الفت ذلك ، كما لا يجب الحاق الجراء بام تكون سابقة في الولادة بمدة اكثر من اسبوع لان دسامة اللبن فيها يكون اكثر من لبن الام عقب الولادة اما في حالة المرض فيجب عزل الام على الفور حتى تعالج وتغذى الجراء بالطريقة السابقة هذا اذا كانت الجراء في حالة عدم تفتيح اعينها وهي لمدة اسبوعين من الولادة اما اذا كانت الجراء كاملة التفتيح فيمكنها ان تتناول غذائها بنفسها وهذا اصلح لها .
darklove غير متصل  
قديم 24-05-2013, 05:09 AM   #6
elsayedfans
هاوي جديد

تسلم يا غالى بس برضه موضوع فاتح الشهيه ايه ظروفه انا سالت دكتور بيطرى وقالى على نوع بتاع اطفال اديلهم كل يوم 1 سم ؟
elsayedfans غير متصل  
قديم 24-05-2013, 09:33 AM   #7
darklove
هاوي

الصورة الرمزية darklove

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsayedfans مشاهدة المشاركة
تسلم يا غالى بس برضه موضوع فاتح الشهيه ايه ظروفه انا سالت دكتور بيطرى وقالى على نوع بتاع اطفال اديلهم كل يوم 1 سم ؟

انا في رأي انهم مش محتاجين فاتح شهية ... هما محتاجين بس ياخدو على المكان شوية و التغذية الصحيحه للجراء في عمرهم حاول معاهم تاني ... لو برضو الحال زي ما هوا ... اديهم فاتح الشهية زي ما الدكتور البيطري وصفه لك
darklove غير متصل  
قديم 24-05-2013, 11:06 AM   #8
ابن سورية
عضو برونزي

اخي الغالي ممكن اعطائهم عن طريق السرنج منزوع الابرة عن طريق الفم

ابن سورية غير متصل  
قديم 24-05-2013, 11:28 AM   #9
elsayedfans
هاوي جديد

الحقونى يا جماعه انا اديت الجرو بندكس للديدان بشرى اديته 3 سم بعدها على طول بدقايق راح عمل حمام لونه ابيض كده وكله ديدان بيضه كتير وفى نقط دم كمان
يا ترى الدم ده اعراض البارفوا ولا من الديدان ؟؟ وفقد الشهيه وقلة الحركه ده من الديدان برضه انا والله عندى امتحان بكره بس مش قادر اركز خااااالص علشان خايف للجرو يموت ولا يحصله حاجه
elsayedfans غير متصل  
قديم 24-05-2013, 12:26 PM   #10
الهولي
مراقب منتدى هواة الحيوانات

الصورة الرمزية الهولي

ان شاءالله مافي شي
بس من الافضل تروح فيه اليوم الى
عيادة بيطرية يتأكد من الحراره واعراض البارفو
عشان لو بين عليه اعراض البارفو يكون من بدري
ياخذ العلاج ويتقبل العلاج
وان شاءالله مافي الا العافيه