منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 23-06-2012, 10:43 PM   #11
شاهستا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية شاهستا

رد: هل من اصيب بالقوباء يأخذ مناعه

اهلا بيكى

الافضل تعزلى القطه فى غرفه عشان تقدرى تتحكمى فيها اكتر

ولما تيجى تحطى ليها العلاج البسى فى ايدك جوانتى ومتخافيش العدوى بتكون عباره عن احمرار فى الجلد وبتستخدمى مرهم وبيروح بعدها على طول يعنى مش حاجه خطيرة

لو تحبى نكتبلك علاج الفطريات المجرب والحمدلله بيروح الفطريات على طول

وبالنسبه لسؤالك عن الميكروبات نضفى دايما بديتول

وعرضى القطه للشمس فى وقت الصبح واغلسى السرير الى بتنام عليه بالديتول وعرضيه للشمس

واهم حاجه الانتظام فى العلاج

شاهستا غير متصل  
قديم 24-06-2012, 12:55 AM   #12
جيجان
هاوي فعال

الف شكر اخت شاهنتا البيطري اعطاني محلول المس بالاضافه لخلطه مثل الجلسرين. هل تضر القط الحامل وهل هو كافي ام يلزم شيء اخر وهل العدوى ستصيب طفله عمرها سنه ومتى المفروض ان نصاب بالعدوى اي بعد ظهور المرض على القطه بكم يوم وسؤال اخر لاحظت اني لما وضعت المس القطه خافت وهربت مني هل هو حار وكيف اضعه لها بدون عراك لانها حامل واخاف ان اؤذيها وهل لازم اعزلها وقت العلاج
جيجان غير متصل  
قديم 24-06-2012, 02:21 AM   #13
شاهستا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية شاهستا

اهلا بيكى

متخافيش من العدوى وزى ماقولتلك لو اتعديتى هتظرهلك نقطه حمرا فى ايدك او رجلك وبتروح بسرعه جدا

يعنى مفيش خوف منها

مهم جدا البيتادين لانه بيسبب فى قتل الفطريات دى

الافضل انك تستخدمى البيتادين مع العلاج الى الدكتور كاتبهولك

ومتخليش القطه تاخد بالها انك بتحطلها دوا يعنى كونى بتلعبى معاها او لما تكون نايمه

شاهستا غير متصل  
قديم 24-06-2012, 02:51 AM   #14
MAMAMy
محترف

الصورة الرمزية MAMAMy

تفضلي علاض الفطريات
- البيتادين على المنطقة المصابة مرتين يوميا
- مرهم ( دكتارين ، لاميزيل - بنزانيل ) مرتين يوميا
- خل التفاح ( مفعولة سريع لاكن مع الكثرة بيخفف الشعر ) مرة يوميا
- تحميها بشامبو نيزورال او فافو مرة اسبوعيا
- تقعديها في الشمس ساعة يوميا
- في فيتامينات كبد الحوت ( = سمك القد ) اسمه سفن سيس ( حبوب ) بتاع الجلد بيقوي مناعة الجلد و يقلل نسبة اصابة بالمراض الجلد و كمان بيخفف من تساقط الشعر للقطة ll‏(‏ القطط بتحبة ) و ايضا لكم
MAMAMy غير متصل  
قديم 24-06-2012, 10:54 AM   #15
جيجان
هاوي فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شاهستا مشاهدة المشاركة
اهلا بيكى

متخافيش من العدوى وزى ماقولتلك لو اتعديتى هتظرهلك نقطه حمرا فى ايدك او رجلك وبتروح بسرعه جدا

يعنى مفيش خوف منها

مهم جدا البيتادين لانه بيسبب فى قتل الفطريات دى

الافضل انك تستخدمى البيتادين مع العلاج الى الدكتور كاتبهولك

ومتخليش القطه تاخد بالها انك بتحطلها دوا يعنى كونى بتلعبى معاها او لما تكون نايمه
شكرا لكي لكن ماقلتي لي عن اختي الصغيره عمر سنه اكيد حتصاب بشعرها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAMAMy مشاهدة المشاركة
تفضلي علاض الفطريات
- البيتادين على المنطقة المصابة مرتين يوميا
- مرهم ( دكتارين ، لاميزيل - بنزانيل ) مرتين يوميا
- خل التفاح ( مفعولة سريع لاكن مع الكثرة بيخفف الشعر ) مرة يوميا
- تحميها بشامبو نيزورال او فافو مرة اسبوعيا
- تقعديها في الشمس ساعة يوميا
- في فيتامينات كبد الحوت ( = سمك القد ) اسمه سفن سيس ( حبوب ) بتاع الجلد بيقوي مناعة الجلد و يقلل نسبة اصابة بالمراض الجلد و كمان بيخفف من تساقط الشعر للقطة ll‏(‏ القطط بتحبة ) و ايضا لكم
اشكرك اخي لكن كيف هل اضع كل اللي قلت مع اللي عطاني طيب الخل اخففه والا مركز وقبل المس والكريمات والا بعد وكيف اكلها الفيتامينات احطها مع اكلها والا كيف طيب مافي شيء احطه عالكنب والملابس لانها ماخلت دولاب الا دخلت فيه ولا بطانيه الا تجولت ونامت فيها كيف اعقم كل هالاشياء
جيجان غير متصل  
قديم 24-06-2012, 01:10 PM   #16
dream-girl
موقوف
هاوي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
اختي للاسف انا جربت هذا المرض وهو فعلا نوع من انواع الفطريات اللتي تنتقل من البشر الى الحيوان او العكس ...
انا عن نفسي انعديت من قطه وفتره العدوه من اسبوعين الى ثلاثه اسابيع طبعا جاتنا كلنا نحنا الاخوات وماكنا ندري من القطه بعدين عرفنا القطه وعزلناها وحلقنالها شعرها وحطينالها يوميا في كل جسمها بنتااادين فالافضل كذا تسووا تحلقولها بعدين كل يوم بنتادين وتعزليها لانه هذا المرض سريع الانتشار وبنتادين يكفي مع حبوب لامزيل تقطيعها نص والنص لربع وكل يوم حبه بتخف على طووول لمده شهر وونص واتعافت الحمدلله طبعا هو على حسب المناعه لانه اخواني الاولاد ماجاهم شي وامي ماجاها شي على حسب المناعه
الحمدلله رحنا للدكتور واعطانا خلطه كريمات لو تبغيها قوليلي واشتريت حبوب لامفين وكانت جدااا كويسه بس للاسف المرض انتشر في اجزاء جسمي
نجي للقطه فعلا هذا المرض مضررر جدا على القطه الحامل والافضل انها تجهض لانه معدي المرررض وحرام بعدين لو جابت اولاد مشوهين او مريضين محد بياخذها منك لانهم بيكونوا مريضين عن نفسي نصحني الدكتور اني اخليها تجهض وكانت طريقه الاجهاض من غير عملية ولا شي اعطيناها حبه وينزل البيبي مع البراز لانها طبعا بالشهور الاولى جدااا يعني ممكن حتى ماتشوفيه ولا تحس باألام ولاااا شي ...
هذا انا اتكلمتلك عن تجرربتي الشخصيه !! طبعا بتقوليلي كيف ينتقل ينتقل عن طريق الهوا البكتيرياا تطيرر وتنتشررر ! عرفتي كيف

بالتوفيق والله يشفيكم بس الافضل بليزز تتعالجوا منهااا ... لانها فطريات قويه وانا تقريبا ليا 5 شهور وللان وانا احاول اتخلص منهااا وعدمت جسمي الحمدلله على كل حاااال الحمدلله
بالتوفيق
dream-girl غير متصل  
قديم 24-06-2012, 01:13 PM   #17
dream-girl
موقوف
هاوي

صح نسيت واللي يقوي مناعة البشر ضد الفطريات الزبادي والثوم كوويس
dream-girl غير متصل  
قديم 25-06-2012, 12:21 AM   #18
شاهستا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية شاهستا

بصى انا مش واثقه فى العلاج الى الدكتور كاتبهولك دة

انتى امسكى القطه وحميها بشامبو نيزورال او فافو

وبعدين نشفيها كويس جدا وحطى لها بيتادين على الاماكن المصابه

وبعد البيتادين مرهم بنزانيل او ديكتارين او لاميزيل

وتكرره المرهم والبيتادين مرتين فى اليوم

وتحميها مرتين فى الاسبوع بالشامبو

بالطريقه دى لو انتظمتى عليها قطتك هتخف فى 10 اايام

والافضل مادام انتى خايفه كدة اعزليها

شاهستا غير متصل  
قديم 26-06-2012, 10:54 AM   #19
جيجان
هاوي فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dream-girl مشاهدة المشاركة
[SIZE="5"]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
اختي للاسف انا جربت هذا المرض وهو فعلا نوع من انواع الفطريات اللتي تنتقل من البشر الى الحيوان او العكس ...
انا عن نفسي انعديت من قطه وفتره العدوه من اسبوعين الى ثلاثه اسابيع طبعا جاتنا كلنا نحنا الاخوات وماكنا ندري من القطه بعدين عرفنا القطه وعزلناها وحلقنالها شعرها وحطينالها يوميا في كل جسمها بنتااادين فالافضل كذا تسووا تحلقولها بعدين كل يوم بنتادين وتعزليها لانه هذا المرض سريع الانتشار وبنتادين يكفي مع حبوب لامزيل تقطيعها نص والنص لربع وكل يوم حبه بتخف على طووول لمده شهر وونص واتعافت الحمدلله طبعا هو على حسب المناعه لانه اخواني الاولاد ماجاهم شي وامي ماجاها شي على حسب المناعه
الحمدلله رحنا للدكتور nta"]بالتوفيق
طيب انتي صار العدوى في شعرك والا بس الجسم وهل صحيح العدوى بس من عمر الرضع الى 12سنه بس يعني الكبار لا وهل عزلتوها في مكان معين والف شكر على تعاونك معي ربي مايوريكي مكروه وعلى فكره رحت للطبيب قال مش حامل رغم ان كل الاعراض كانت عليها يمكن اجهضت بدون ماأعرف
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شاهستا مشاهدة المشاركة
COLOR="Indigo"]بصى انا مش واثقه فى العلاج الى ا
انتى امسكى القطه وحميها بشامبو نيزورال او فاف

وبعدين نشفيها كويس جدا وحطى لها بيتادين على الاماكن المصابه

وبعد البيتادين مرهم بنزانيل او ديكتارين او لاميزيل

وتكرره المرهم والبيتادين مرتين فى اليوم

وتحميها مرتين فى الاسبوع بالشامبو

بالطريقه دى لو انتظمتى عليها قطتك هتخف فى 10 اايام

والافضل مادام انتى خايفه كدة اعزليها [/COLOR][/B]
الف الف شكر ياشاهدنا على تعاونك وربي ما يخليكي تمر بحالت انا حسوي اللي قلتي عليه بس العزل حاولت احطها في مكان واقفل عليها حزنت كثير وصار تموء بصوت عالي ودها تطله كسرت خاطري هل استمر مقفله عليها كل اليوم والا بس وقت معين والطبيب قال العدوى حتبدا وقت اللي تطيب فيه القطه وتبدا القشور تنزل هل كلامو صحيح ويصلح احميها كل يوم. والحلاقه هل ضروريه لان صعبه اسويها لو شافوها اهلي راح يرموها في الشارع
جيجان غير متصل  
قديم 26-06-2012, 01:08 PM   #20
dream-girl
موقوف
هاوي

[QUOTE=جيجان;2608212]طيب انتي صار العدوى في شعرك والا بس الجسم وهل صحيح العدوى بس من عمر الرضع الى 12سنه بس يعني الكبار لا وهل عزلتوها في مكان معين والف شكر على تعاونك معي ربي مايوريكي مكروه وعلى فكره رحت للطبيب قال مش حامل رغم ان كل الاعراض كانت عليها يمكن اجهضت بدون ماأعرف

اهلين ... انا حبيت اقولك عشان الكل ينتبه لهذا الشي للاسف اللي العدوى للصغار وللكبااار .. بس على حسب المنااعه انا جااني بصراحه في جسمي وانتشر كل يوم الاقي رائره تبع القوباْ اختي بشعرهااا ... وانتشرر وفعلا بالنسبه للقطه اهلي عارضوا وكانوا يبغوا يرموها بس جداا رفضت لانه حرااام وفعلا في واحد قريبنا جزاه الله خير اخذ القطه وحطها عندهم في مكتب تحت محد يدخله نظفوه وكذا وصار لها ولاااازم تحلقوا لهااا شعرهااا لاااازم عشان هذا سريع الانتشار وتلاقيه منتشر في جسمهااا يب وكل يوم مسكين كان ينزل يحطلها بنتادين في كل جسمهااا والحمدلله انها مو حاامل لانه لو حامل كان عليها الاجهاااض
dream-girl غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
مناعه, اصدت, بالقوباء, يليً