منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > قسم تدريب الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 17-01-2006, 08:12 AM   #1
mohamed_is274
هاوي

ممكن حد يجوبنى على هدىالاسالة

السلام عليكم يا جماعة الاول
انا عندى كلبكنت جيبة من عمر 20 يوم وعمرة دلوقتى 3 شهور انا بادربة من فترة على الشراسة هل دة سن كويس للتدريب وهو بينبح على اى حد غريب لكن ميهجمش الى سنهم كبير ينبح بس ولما يقرب منة يبدا فى الخوف لما بيشوف اولاد صغيريين فى سن 13 يهجم ويعض بامر منى وانا سيبة فوق سطح البيت كن هو واخد على اهلى هل احبسة فى مكان وماخلهوش يشوف حد خالص من اهلى وهل هو بيهاجم الى سنهم صغير علشان هو صغير ولما يكبر يهاجم الى سنهم كبير وانا فى حاجة تانية الكلب نتاعى ودانة الاتنين نيمين مش اوى ولكن اخت الكلب ودنها وقفة وانا نفسى ودانة تقف هل لما يكبر شوية ودانة هتقف وعلى فكرة هو نوعة بلاك جاك وانا فى بعض اصحابى بيقلولى اديلة حقن اعصاب علشان اعصابة تجمد واسنانة تقف وانا عاوز اعرف اية التدريبات الى ممكن ادهالة ويستوعبها فى السن دة هو عمرة 3 شهور وانا ربطة بسلسلة من حوالى اسبوع دة غلط ولا لا ممكن حد يفيدنى
mohamed_is274 غير متصل  
قديم 17-01-2006, 12:57 PM   #2
kinooo
هاوي نشيط

الصورة الرمزية kinooo

مشاركة: ممكن حد يجوبنى على هدىالاسالة

بص يا محمد باشا المفروض كلبك الوقتى يتعلم الطاعة (تعال ,اقعد,استعد)الحجات دى ولازم تبدأمعاة من السهل الى الاصعب ومن نحية الربط فليست مشكلة بس لازم تسيبة كل يوم شوية طبعا علشان جسمة ياخد اطوالة الطبيعية وميبقاش ضعيف ومن ناحية الودان هو المفروض تقف من سن شهرين الى خمسة اشهر ولكن للاطمئنان ممكن تشترى كالسيوم وتحطلة شوية معى الاكل وانتا اكيد طبعا بتأكلو رجلين والحجات دى صح؟
مش مشكلة بس ابقى زودلة مثلا بلوبيف مع رز مع خضار مطبوخ ومتنساش اللبن عشان عضمة وودانة ومن نحية الهجوم فأعتقد ان الكلب لسة بدرى علية الكلام دة على الاقل وهو عندة من 9 شهور الى سنة
هذا من واقع تجاربى وتصفحى لهذا الموقع الرائع
kinooo غير متصل  
قديم 17-01-2006, 05:19 PM   #3
mohamed_is274
هاوي

مشاركة: ممكن حد يجوبنى على هدىالاسالة

شكرا يا باشا على المعلومة الجميلة دى
mohamed_is274 غير متصل  
قديم 08-09-2006, 04:47 AM   #4
ابو يوسف
هاوي جديد

الصورة الرمزية ابو يوسف

رد: ممكن حد يجوبنى على هدىالاسالة

هاى محمود انت مصرى صح؟ولا انا غلطان؟
محمدو انا عاوز اعرف انت بتاكل كلبك ايه بالتفصيل ممكن......
ابو يوسف غير متصل  
قديم 08-09-2006, 11:09 PM   #5
M.A.D.Y
هاوي

Lightbulb رد: ممكن حد يجوبنى على هدىالاسالة

برضه يا ابو يوسف

السلام عليكم اولا
ثانيا احب اشكر الاخ الكريم kinooo علي مساعدته للاخ الكريم محمد واحب اقول للاخ ابو يوسف انه ما يقلقش من ارجل الفراخ و رؤؤسها وبقوله لو انت مش بتحب اكل مش هتاكله وبرضه الكلب لو بطنه وجعته من الرجول وكده مش هياكله لوحده مش محتاجك تمنعه بس اخواننا الكرام هنا بيتكلمو عن درجه الاستفاده من هذا الاكل وزي ما علقت علي موضوع قبل كده نفس الموضوع ( كان عن الاكل برضه) وقولت انه بدام الاكل مش مفيد ولمراعاه الظروف الماديه للافراد يجب تعويض القيمه الغذائيه التي لا يجدها الكلب في ارجل الفراخ عن طريق اضافه الكالسيوم مثل ما اخونا kinooo قال بس كن متأكد مئه بالمئه ان الكلب مش مستنيك لما تمنع عنه الاكل ده لانه مضر لان الحيوانات تسيرها غرائزها زي مثلا ما تقدرش تخلي الفراخ تاكل لحم ما تقدرش تخلي القطط تاكل خضروات الكلام ده عن تجربه في 3 كلاب وما شاء الله عليهم دلوقتي( لما كانو لسه عندي يعني)

ارجو يكون الفكره وصلت
وشكرا،،،

dont try to get closer...very dangerous
M.A.D.Y غير متصل  
قديم 12-09-2006, 10:37 PM   #6
w.omar
هاوي جديد

الصورة الرمزية w.omar

ana azon anh sen mesh keways lltadreb
w.omar غير متصل  
قديم 13-09-2006, 12:01 AM   #7
pitbull-lover
هاوي متميز

الصورة الرمزية pitbull-lover

بسم الله الرحمن الرحيم

اخي العزيز .. اظن ان الكلب في عمر 3 شهور لما تكون فيه جرئه راح يكون كلب شجاع ما دام انه يهجم على الاطفال و يعني انا ما شفت كلاب فيهم المووود هذا الا قليل في الجيرمن شيبرد لاني حسب خبرتي عن هذا الكلب انه كلب مسالم ما لم يتم تدريبه على الامور هاذي طبعا وهي الشراسه ... اما بخصوص انه يخاف من الناس الي اكبر حجما او اكبر سناً هذا طبيعي جدا اخي انت لا تنسا الكلب لسى عمره 3 شهور يعني زين منه انه يستجرأ وينبح على الناس الغريبه او الكبيره وكلامك راح يكون صحيح لما قلت انه لما يكبر راح يهجم على الناس الاكبر سنا او حجما بعدين ..
اما بخصوص الاذن انها لا تقف او انها شبه مكسوره عند الاطراف انصحك انك تعطيه زبادي كل يومين لان حسب الكلام الي سمعته بس شخصيا لم اجربه يقال انه يجعل اذن الكلب الجيرمن شيبرد تقف بسرعه وانها تقوي اعصاب الاذن لديه وتجعلها تقف بسرعه و انا ما انصحك انك تعطيه ابر اعصاب اولا مكلفه ثانيا لها اعراض جانبيه .. يقال انها تصم اذن الكلب و الله اعلم ..
اما بخصوص التدريبات هو حلو انك تدرب الكلب في السن هذا ولكن انت استخدم اسلوب اللعب مع التدريب مثلا جيب قطعت قماش واسحبها على الارض وخليه يلحقها ويحاول يعضها هذا التدريب راح يخليه اول شي يقوي فكه ثانيا راح تكون عنده ردة فعل اكبر وتركيزه عالي في انه يمسك الاشياء الي تتحرك بسرعه ..

اما بخصوص ربط الكلب في هذا السن انا صراحه ما انصحك تربط الكلب في السن هذا لانه صغير جدا انه ينربط وحرام الكلب في هذا العمر يكون كثير الحركه واللعب ولما انت تمنعه عن اللعب يمكن راح يخليه يصير كسول او ان نخرب فيه اشياء كثيره مثلا الطول في الجيرمن او انه يمكن يخنق نفسه لانه راح يحاول يفك الحبل ..
طبعا اخي الي قلته لك بالمختصر القليل ولكن انشاء الله اني افتدتك ..
تقبل مني اجمل التحيات مع تمانياتي لك بالتوفيق ..
قديم 13-09-2006, 12:12 AM   #8
الياباني الخال
هاوي

الصورة الرمزية الياباني الخال

انا اعطي كلبي فيتامينات عشان توقف اذنة
الياباني الخال غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks