منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 02-06-2009, 06:00 AM   #1
أحمد حسام
هاوي جديد

Question الا هو يعنى ايه تقليب عالى دى ؟؟؟

يا جماعة أنا زهقتكم بس معلش استحملونى شوية أحسن الجهل معايا واخد حده والله ..

بقى أنا وأنا بادور فى اعلانات الكلاب كل شوية ألاقى عبارة "تقليب عالى .. تقليب عالى جداً .. تقليب متوسط" .. ايه حكاية التقليب دى الله يخليكم تفيدونى أحسن حاموت وأعرف .. أنا عديتها مرة التانية التالتة بس مش نافع بقى كده كتييييير .. :confused:

معلش سؤال تانى بقى .. أنا نويت ان شاء الله أشترى رتريفر أو لابرادور .. أراعى ايه أهم الحاجات وأنا باشترى عشان مايتضحكش علىّ ؟؟ .. أنا ذاكرت صورهم كويس وعرفت شكلهم .. بس ايه المواصفات اللى يفضل أراعيها ف الكلب وأنا باشتريه علماً بإنى غالباً حاجيبه جرو صغير ان شاء الله .

وسؤال أخيييييييييييييير والله ان شاء الله .. :rolleyes:
هل يصلح البيت بول للتربية فى ظل وجود طفل ف البيت ؟ .. هو عاجبنى أوى بس خايفة على ابنى اللى عمره 5.5 سنين ..

ألف شكر يا جماعة تاعباكم معايا واللى محتاج أى حاجة بخصوص القطط يسأل أنا لى خبرة كبيرة فيهم بإذن الله .

تقبلوا تحياتى ودمتم بخالص الود ،،،
أحمد حسام غير متصل  
قديم 02-06-2009, 06:31 AM   #2
أحمد حسام
هاوي جديد

رد: الا هو يعنى ايه تقليب عالى دى ؟؟؟

استدراااااااااااااااك

اذا جبت البتبول مش حاشرسه "يعنى مش حاديله تمرينات شراسة ولا أوكله نيىء" .. حينفع واللا بردو خطر على الولد ؟؟؟
أحمد حسام غير متصل  
قديم 02-06-2009, 02:01 PM   #3
3ashiq_rashid
هاوي

فالنهاية القرار يرجع لك , وينصح بكلاب معينة للاطفال وقولدن ريتريفر ولابرادور ريتريفر افضل حاجة لانهم اوفياء و بيحرسون الاطفال واجتماعيين كثير وانا ارشح لك لبرادور ريتريفر لانه اكثر الكلاب صبرا مع الاطفال
3ashiq_rashid غير متصل  
قديم 02-06-2009, 04:29 PM   #4
Enjee
هاوي نشيط

الصورة الرمزية Enjee

السلام عليكم

اخوي الغالي احذر البيت بول واسأل مجرب كان دايم يحاول ياكل انجي ولعبه عنيف

غير الجيرمني شبرد فأنا واضع انجي في غرفه مع جوز جيرمني شبرد لوحدهم والحمد لله ماعمرهم سولها شي بالعكس كأنهم اخوان من نفس الجنس
انصحك بالجيرمني لولأه الشديد وحبه للأطفال
Enjee غير متصل  
قديم 02-06-2009, 11:37 PM   #5
عزوي
هاوي فعال

الصورة الرمزية عزوي

اخوي معنى تقليب عاليي هي عباره تقال للشيئ الكامل المواصفات بالنسبه للحيوانات او غيرها ومتوسط هي للي مواصفاته متوسطه طبعا وعادي للعادي فهمت وبالنسبه للكلاب انصحك في الابلادور فهو جميل وذكي ومطيع وسهل تعليمه بحسب معرفتك وتقبل مروري
عزوي غير متصل  
قديم 03-06-2009, 01:28 AM   #6
أحمد حسام
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ashiq_rashid مشاهدة المشاركة
فالنهاية القرار يرجع لك , وينصح بكلاب معينة للاطفال وقولدن ريتريفر ولابرادور ريتريفر افضل حاجة لانهم اوفياء و بيحرسون الاطفال واجتماعيين كثير وانا ارشح لك لبرادور ريتريفر لانه اكثر الكلاب صبرا مع الاطفال

أخى الكريم ألف ألف شكر على اهتمامك بالمرور الكريم والرد وألف شكر على النصيحة جزاك الله عنا ألف خير وأنا ان شاء الله أجيب لابرادور وان تعذر ألاقى جرو كويس أجيب بقى جولدن رتريفر بإذن الله .

أكرر شكرى وتقبل خالص تحياتى ،،،
أحمد حسام غير متصل  
قديم 03-06-2009, 01:37 AM   #7
أحمد حسام
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Enjee مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

اخوي الغالي احذر البيت بول واسأل مجرب كان دايم يحاول ياكل انجي ولعبه عنيف

غير الجيرمني شبرد فأنا واضع انجي في غرفه مع جوز جيرمني شبرد لوحدهم والحمد لله ماعمرهم سولها شي بالعكس كأنهم اخوان من نفس الجنس
انصحك بالجيرمني لولأه الشديد وحبه للأطفال
تصدق يا أخى بالله العظيم كرهته بعد اللى سمعته منك ده .. أنا طول عمرى أحب القطط وأعشقهم عشق لااااا يوصف .. ولما حكيت لى عن تصرفاته الغبية مع انجى الجميلة والله أحلف انى فعلاً كرهته رغم انه كان عاجبنى أوى أوى قبل ما تقولى عن غباؤه ده مع القطط .. جزاك الله ألف خير عشان أنا لو كنت جبته وطارد قطة مش بعيد كنت فعلاً دبحته وطبخته وأكلتهولها .. ههههههههههه .. القطط دى أطيب وأرق حيوان ف نظرى وما أستحملش عليهم الهوا الطاير والله ..

أكرر شكرى كتر خيرك وشكراً لاهتمامك بالرد ولمرورك الكريم وأى حاجة تخص انجى تؤمر والله أنا بالخدمة الله يحفظها ويحنن قلوب كلابك عليها أكتر وأكتر ان شاء الله .. هههههه . تقبل تحياتى ،،،
أحمد حسام غير متصل  
قديم 03-06-2009, 01:45 AM   #8
أحمد حسام
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزوي مشاهدة المشاركة
اخوي معنى تقليب عاليي هي عباره تقال للشيئ الكامل المواصفات بالنسبه للحيوانات او غيرها ومتوسط هي للي مواصفاته متوسطه طبعا وعادي للعادي فهمت وبالنسبه للكلاب انصحك في الابلادور فهو جميل وذكي ومطيع وسهل تعليمه بحسب معرفتك وتقبل مروري

أخى الكريم ألف ألف شكر على مرورك الكريم اهتمامك بترك رد .. الله يخليك أنا الصراحة كنت حاموووت وأعرف الناس دى بتقول ايه .. ههههههههه .. وشكراً على نصيحتك ان شاء الله أحاول البحث عن اللابرادور ان توفر جرو كويس أجيبه بإذن الله .. مالقيتش حيبقى رتريفر أو جيرمن شيبرد .

أكرر شكرى .. تقبل تحياتى ودمت بكل الود ،،،
أحمد حسام غير متصل  
قديم 03-06-2009, 02:20 AM   #9
عاشق من طفولتى
هاوي جديد

الصورة الرمزية عاشق من طفولتى

ازيك يا صاحبى بقولك على فكرة حلوة مفيش احسن من الجيرمن شيرد؟
تحياتى
عاشق
عاشق من طفولتى غير متصل  
قديم 03-06-2009, 03:16 AM   #10
أحمد حسام
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشق من طفولتى مشاهدة المشاركة
ازيك يا صاحبى بقولك على فكرة حلوة مفيش احسن من الجيرمن شيرد؟
تحياتى
عاشق
يا سيدى الفاضل والله كلك ذوق ألف شكر على مرورك الكريم ونصيحتك الغالية .. هو الحقيقة انت ثانى رأى يرشح الجيرمن شبرد وباقى الآراء كلها مع اللابرادور ثم الرتريفر .. بس على كل حال حاحطه ف قائمة البحث وان اتوفر ادامى جرو حلو منه حاجيبه ان شاء الله ..

أكرر شكرى على اهتمامك بالمرور الكريم وترك نعليق وان شاء الله تكون نصيحتك محل تنفيذ وجزاك الله ألف خير .. تقبل تحياتى ،،،
أحمد حسام غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
تقليب, يعني, عالى