منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الببغاوات > البومات صور الببغاوات

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 31-10-2014, 09:40 AM   #11
agh
هاوي فعال

الصورة الرمزية agh

رد: سؤال عن الفايتر

حقك عليا كنت فاكرك تقصد الفايتر فاستغربت لما قلت 1000 و معلومة في نوع من الافريكان سيكلد بيبيض حتى 10000 بيضة و الاربيما و الجار و اسماك الحفش بيضهم بالملايين فقد تصل الاربيما من 2 الى 3 مليون بيضة و الحفش من مليون الى 2 مليون و كذلك الجار ولا تزعل
كلامك حلو عن مزيل الكلور بس المية مش هتتغير يوميا و فكر معايا لو انت عندك جردل 20 لتر به ماء مركون وخدت منه 4 لتر وحطيت بدلهم ماء به كلور هل سيتطاير الكلور بعد يومين ايضا ؟؟؟ لا بعد خمس الفترة لان الماء بيتطاير منه كمية ثابتة كل ساعة يعني مش بيعد كله في المية يوم و بعدين يلم عزاله مرة واحدة ويمشي
لاكن الافضل انك تجيب حوض 35 او 40
رأي كويس وانا اصلا ناوي اعمل كده عندي بس ادعي ابي يوافق
و بالنسبة لسؤالك hoka طبيعي ان الناث بتضم في حوض واحد عادي خالص فهم اجتماعيين عكس الذكور
agh غير متصل  
قديم 31-10-2014, 11:28 AM   #12
abdelruhman*
هاوي فعال

الصورة الرمزية abdelruhman*

بالفعل كﻻمك صحيح عن الكلور مثل حوض فضيت منه 10 بالمئه فقط ﻻتزيد عن كده يمكنك تعويض الماء بماء به كلور
وبالنسبه للحوض انا ايضا هحاول اجيب حوض صغير اربى فيه مسالم ﻻن المفترس هيخلينى اروح اتخانق مع اللى فى البيت
abdelruhman* غير متصل  
قديم 31-10-2014, 04:50 PM   #13
agh
هاوي فعال

الصورة الرمزية agh

اما انا فمش سهل عليا اني اربي السمك المفترس لان بيصعب عليا دايما الفريسة اذا كانت سمكة
اما اذا اي شيء اخر اقضي علييه : D و اجمل الاسماك المسلمة طبعا انواع الجولد لكن نصيحة لاتربيها الافي حوض 80 او اكبر و احرص ان يكون لكل سمكة من 25 الى 30 لتر حتى تكبر لانها اسماك سهل انها تتقزم و كمان لازم يكون عندك فلتر قوي لان الجولد فضلاته كثيرة هذا اذا فكرت فيهم
agh غير متصل  
قديم 31-10-2014, 05:03 PM   #14
abdelruhman*
هاوي فعال

الصورة الرمزية abdelruhman*

انا ربيت اسماك مسالمة كتير مثل الجولد والكوى ، واﻻنجل ، والنيون تترا ، والتايجر بارب واللى حبيتو هو التايجر بارب بس انا ممكن اربى السمك الوالود ده الوحيد اللى مربتهوش والفايتر بس ﻻزم هربى ذكر فايتر واحد ومش بحب سمكة واحدة فى الحوض ده سبب من اﻻسباب اللى خلتنى ابيع اﻻوسكار القديمة
هل عندك واتس اب او فيس بوك؟
وبالتوفيق
abdelruhman* غير متصل  
قديم 31-10-2014, 05:10 PM   #15
agh
هاوي فعال

الصورة الرمزية agh

بعتلك على الخاص
agh غير متصل  
قديم 31-10-2014, 05:59 PM   #16
abdelruhman*