منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الحمام واليمام > سؤال و جواب لقسم هواة الحمام و اليمام

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 23-04-2013, 05:32 PM   #1
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

الصورة الرمزية WORLD OF ANIMAL

69 المشكلة رقم 2

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نبدء بالموضوع من البداية :
طبعا انا عندى نظام الحمام كل زوج فى عشه لوحده وكل الازواج متعودة انى افتح لها العش وتطلع وتطير وكل شئ كل يوم لمدة ساعة وبعدين ترجع اعشاشهم واقفل الابواب تانى ماااااعدا زوج واحد
الزوج ده من انتاجى هما ابنان لرزاق متزوجان وعمرهم يمكن سنتين ولكن للاسف من يوم ما طلعوا من البيضة وانا ما خليتهم يخرجوا من العش يعنى حتى ما يعرفوا شكل المكان
المشكلة : اليوم وانا بضع الاكل كان فى بيضتان فانا حسيت انهم مو ملقحين فقلت اخذهم اكشف عليهم ففتحت الباب عادى لكن هم يخافون من يدى ويرفرفون فجيت اسحب البيض راحت الانثى جريت وطارت وطلعت من العش
طبعا انا اول ما طلعت كان شكلى كدة
وقلت خلاص بتطير وما بترجع لانها ما طلعت قبل هيك ما رضيت اقفل باب العش وتركته مفتوح للذكر ولكن الانثى كانت على السطح المجاور لنا من فوق وطبعا الحمام عندى ما يتوصى دخل العش اللى فيه الذكر وضربوة وخلوه يطلع وطبعا هو كمان ما طلع من يوم ما خرج من البيضة وهو طلع على السطح المجاور ولكن من الناحية الاخرى
جات الانثى طااااااارت وعليت فى السما واختفت انا قلت الحمد لله ضاعت هههههههه وبعدين شفتها رجعت ووقفت على بيت ولكن بعيد عن بيتنا كثيرر ولكن انا شايفها وهى شايفانى وراح الذكر عمل مثل ما هى عملت وراح وقف جنبها والحين هم الاثنين واقفين جنب بعض على البيت ده وينظرون للعش حقهم ولكن ما راضيين ييجوا وطبعا انا هتشل يعنى بقالهم سنتين عندى وفى النهاية يتركونى ويهربوا كدة فانا تركت الحمام الباقى مفتوح له يمكن لما يشوفون الحمام يطير يرجعون وسط الحمام وتركت لهم باب العش مفتوح على مصرعية ووضعت اكل وشرب فى الداخل
واتمنى من الله ان يرجعوا لان صراحة اذا ما رجعوا بتكون صدمه والله من قبل هربت الانثى الزاجل اللى حكيت لكم عنها والحين هذا الزوج كدة بيكون خرب عندى زوجين منتجين احسن انتاج
فانا نزلت وقلت بطلع تانى مع المغرب اشوفهم يمكن ربنا يهديهم ويرجعوا لعشهم
صحيح نسيت ان البيض حقهم انا رميته لانه مو ملقح ومكسر

المطلوب منكم توقعاتكم ودعواتكم بالرجوع

Bookmarks

Tags
المشكلة