منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الكروان ( الكوكاتيل ) > سؤال و جواب لقسم هواة الكروان

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 14-08-2011, 12:07 AM   #1
thequeen_2007
هاوي

52 سؤال للخبراء

انا عندى جوز ذكر وانثى وجابولى فرخين هلا مفطومين وعمرهم شهرين ونصف وجابولى 3 فروخ جديده لسه عمرهم 25 يوم واقل كمان
انا اخدت فى الاول فرخ عمره اسبوعين وربيته اسبوع والله يرحمه مات أنحشر ومات الله يرحمه
بعد أسبوع اخدت فرخ كبير من المفطومين عمره شهرين او اكتر ويومها اتعود على فى نفس اليوم وطبعا كان بيطير وللاسف مات فى نفس اليوم قدر الله وماشاء فعل الحمد لله على كل حال
هلا انا عندى الذكر والانثى وأنثى مفطومه عمرها 3 شهور وفرخ صغير عمره أسبوعين والله رزقنى ببيضه والحمد لله
انا فصلت من ساعتين الانثى المفطومه اللى عمرها 3شهور عن امها وابوها وطبعا قبلها كنت اخده اختها قبلها ب3 ايام وقبلها كنت اخده الفرخ باسبوع هل الام والاب حالتهم النفسيه تتأثر لما اخد هى الانثى كمان
يعنى انا اخدتها أرجعها تانى مع الام والاب ولا اسيبها لكى تتعود على ولا راح يصيرلها شى
يعنى شو بعمل ارجعها ولا اخدها حدى يقلى لان عن جد انا مريت بأصعب أسبع فى حياتى مع اخواتها اللى ماتوا حدى يقلى ارجعها ولا اخدها
thequeen_2007 غير متصل  
قديم 14-08-2011, 12:15 AM   #2
thequeen_2007
هاوي

رد: سؤال للخبراء

لو سمحتم حد يرد عليه لان انا مش عايزه اخصرها هى كمان
thequeen_2007 غير متصل  
قديم 14-08-2011, 12:26 AM   #3
thequeen_2007
هاوي

ومن ناحيت الاكل انا باكلهم كل شى جميع انواع الحبوب من لب وفلارس وبلكم وخضروات متل الخس والجرجير وخيار وفلفل اخضر وطماطم وجزر وباكلهم فواكه تفاح عنب مانجه والماء على طول يومى بيتغير وطبعا البيض بالبقسماط هاد يومى على الغداء والحبوب فى الصبح والفواكه او الخار هى بتكو ن وجبه اللى جانب البيض بالبقسماط يعنى انا الحمد لله بهتم بيهم وبغذيهم اكتير اكتير بس هما مانهم متعودين على انا بدى اعودهم على وهلا مات اتنين فى اسبوع واحد شو اعمل اخد هى المفطومه ولا ارجعها بخاف على حالتها النفسيه بخاف يصيرلها شىء
thequeen_2007 غير متصل  
قديم 14-08-2011, 12:50 AM   #4
thequeen_2007
هاوي

يا ناااااااااااااااس حد يرد عليه
thequeen_2007 غير متصل  
قديم 14-08-2011, 01:41 AM   #5
thequeen_2007
هاوي

يعنى بالعقل كدا 13 مشاهدة ومفيش ولا رد واحد يوحد ربنا لا حول ولا قوة الا بالله حد يرد عليه
العصافير بتتاثر لما ولادهم يبعدوا عنهم ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
thequeen_2007 غير متصل  
قديم 14-08-2011, 02:10 AM   #6
الحيران الخالدي
هاوي فعال

الصورة الرمزية الحيران الخالدي

اتوقع عادي لان اكثر الشباب بياخذو فروخ الزوج ومابيصير شيء بس لاتاخذ بكلامي انشاء الله الاعضاء يفيدونك
الحيران الخالدي غير متصل  
قديم 14-08-2011, 02:17 AM   #7
thequeen_2007
هاوي

والله شكرا انك رديتى عليه على الاقل انتى رديتى شكرا بجد ليكى
thequeen_2007 غير متصل  
قديم 14-08-2011, 02:20 AM   #8
thequeen_2007
هاوي

انا من ساعة ما فصلته فى قفص تانى وطبعا فى غرفه تانيه بعيده عنهم وهو شويه يهدى وشويه يتهبل ويفضل رايح جاى فى القفص عايز يخرج منه مش عارفه اعمله ايه وطبعا هو بيطير كويس جدا ما شاء الله عليه لو خرجته مش هعرف ادخله تانى هو هيفضل اهبل كدا كتير ولا ايه
thequeen_2007 غير متصل  
قديم 14-08-2011, 11:05 AM   #9
كاليبسو
هاوي نشيط

السلام عليكم
اخوى مافى اى مشكله فى فصل الفرااخ المفطومين من الام والاب
على العكس امهم وابووهم رااح يطردووهم من العش عشان ينتجوو غيرهم
وبالنسبه للفراخ الى ماتوو نحليلى للقضيه انت ماا تعرف تاكل الصغار
ويمكن هذا سبب موتهم وبالنسبه للمفطوووم الى مات كان يحتاج انه
ياكل بيدك وينووع بالاكل والله اعلم
كاليبسو غير متصل  
قديم 14-08-2011, 01:54 PM   #10
ريش اخضر
هاوي فعال

اذا اخذتي الفرخ وتعود عليك احتمال كبير الام والاب راخ يتخلو عنه يعني
لما ترجعيه راح يضربوه وهذا حصل معاي لما كنت اخذ الفروخ لمده يعني شبه يوم
اهله ماعاد يشوفونه صغير فيضربونه كانه غريب بس مو بوحشيه طبعا.
ريش اخضر غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
للخبراء, سؤال