منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 15-02-2012, 07:24 PM   #1
Sanguinius
هاوي جديد

80 سؤال بخصوص تدريب القطط على البقاء فى المنزل وايضا العدائيه

السلام عليكم
انا بفكر اجيب قط نوعه كويس بس المشكله انه انا ساكن فى الدور الارضى و ممكن القط ينزل الشارع و طبعا لو نزل مش هيكون نضيف و مش هينفع استفيد بيه كليا فهل ممكن ادرب القط على عدم النزول للشارع ؟ و الاحسن يكون هل ممكن ادربه يعمل فى الرمل فى الشارع و يجى ؟ اعتقد صعبين بس مناش خبير و مستنى اسمع منهم و بالمره انا عايز اعرف هو ايه اشرس فصائل القطط ؟ قصدى انا عايز اجيب قط شرس جدا مع القطط الاخرى و لو دخل قط او قطه يقطعهم لانه البيت محتل عندى قطتين والدين فى البيت اصله صعبوا على لانه الجوا برد و عموما هما بيجوا يحطوا العيال و لما يكبروا شويه يمشوا بس مناش عايزهم لانه ممكن يجيبوا امراض و كمان ممكن يسببوا فوضى من فضلات و كمان بيخطفوا الاكل فهل ممكن اجيب قط شرس جدا يطرد القطط التانيه و هل من الممكن تدريب القطط لتصبحه شرسه ؟ و سؤال اخير معلش هو لو القط كان شرس بيختلف سلوكه معايا-يعنى ميسبنيش العب معاه- ؟ اصله انا كان عندى قطتين و كانوا متربين فى البيت -نوعهم بلدى- لغايه ما كبروا شويه و ابتدوا ينزلوا الشارع و يتخانقوا مع القطط و كده و بعد كده مبقتش اعرف احملهم و بقوا يقاموا و اوقات يخربشوا و كذلك لو لمست جانب جسم واحده فيهم فهل فيه علاقه ؟ و عموما علشان اسهل على الى عايز يجاوب ادى اسئلتى مرقمه

1-هل ممكن ادرب القط على عدم النزول للشارع ؟
2- هل ممكن ادربه يعمل فى الرمل فى الشارع و يجى ؟
3-ايه اشرس فصائل القطط اذا كانت فى حاجه زى كده ؟
4-فهل ممكن اجيب قط شرس جدا يطرد القطط التانيه قصدى لما يخشوا يهاجمهم ؟
5-هل من الممكن تدريب القطط لتصبحه شرسه ؟
6-هو لو القط كان شرس بيختلف سلوكه معايا و ممكن يهاجمنى ؟

و اسف اذا كان الموضوع موجود قبل كده و مدورتش عليه كويس

التعديل الأخير تم بواسطة : Sanguinius بتاريخ 15-02-2012 الساعة 07:25 PM. السبب: نسيت اضيف اخر سطر
Sanguinius غير متصل  
قديم 15-02-2012, 10:01 PM   #2
دلوعةقطوتي
عضوية شرفية

رد: سؤال بخصوص تدريب القطط على البقاء فى المنزل وايضا العدائيه

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
امممم انا ضد انك تبي قط شرس وليه تبيه يتضارب مع القطاوه الثانيه
بالنسبه للقطاوه اللي داخل البيت ممكن تطلعهم وتعطيهم الاكل برى البيت وبكذا مايدخلوا جواته

يب لاتعوده انه يطلع برى البيت دايما جوات البيت اشغله بالالعاب
واساسا الشارع مامنه الاالضرر فكر سيارات اطفال امراض الخ

ليه بس جيب له ليتربوكس وعوده عليه افضل لك وللقطو

قطو مو كلب
مافيه قط شرس الا تعرض لمعامله سيئه من الناس فيكون متوحش عالكل سواء البشر او القطاوه

ارجع واقول هذا قطو مو كلب
مو شرط يكون شرس لما القط يتعود يعيش لحاله ومايختلط بالقطاوه بعض القطاوه مايتقبل احد يجي لمكانها وتبخ وتعصب وتزعل كمان

ليه بس

اكيد لان القط مايكون شرس الا اذا تعرض لمعامله سيئه

ربي قط وعوده على اللطف بالتعامل وتذكر سلوكك معاه ينعكس عليك
وبالنسبه للقطط اللي مو حاب تدخل البيت زي ماقلت لك اعطيها اكل برى البيت وكمان مويه وتذكرت ماراح يجيك الا اجر تراها بالاول والاخير حيوانات لاحول لها ولاقوه
قديم 16-02-2012, 12:49 AM   #3
Sanguinius
هاوي جديد

ما هو تأكيلهم بره هو الى دخلهم ,انا كنت بأكل قطه برضه و كنت بحط لها الاكل تحت الشباك مع الوقت بقت تطلع على الشباك و امسح عليها و احط لها الاكل تحت بعد كده بقت تخش البيت تاكل جوه و بعد كده استوطنت فبقت تنام و تقعد و تاكل و تشرب فى البيت و انا معترضتش لانه كانت بتعمل بره و كانت كانها مدربه مع انها شوارعيه فكانت لما تحب تعمل تنونوا و تبص للشباك فاقوم افتحلها فتعمل بره لكن المشكله انها خلفت خلفتين لغايه دلوقت هنا و اول خلفه كانت 3 ,تخيل 3 كائنات صغيره فوضويه زى كده فى البيت ؟ عموما فضلوا قاعدين لغايه ما كبروا و لغايه دلوقت فيه واحده منهم فى البيت و بعدين القطه الام جابت خلفه تانيه 4 المره ديه فحكايه اكلهم بره فاشله تماما و اما حكايه شراسه القط فانتى فهمتنى غلط انا مقصدش يقتل القطط التانيه ,انا بس عايز قط بيدافع عن منطقته بدل ما القطط تخش و تقرفنى فى عيشتنى -تبول فى كل مكان و امراض- فمعتقدش ده فيه اذى لحد
و اذا كان ممكن فازاى و لو حتى فكره عامه
و اما حكايه القط الشرس بيكون اتعامل غلط فهل انتى متأكده ؟ اصله انا كان عندى قط بيتى شيرازى على بلدى و كان طول عمره فى البيت و كان وديع لكن لما ابتديت اجوزه و اديه لناس تانيه و اختلط بقطط ابتدى يبقى عنيف شويه قصدى لما يزهق منى ممكن يخربش علشان اسيبه و كذلك ابتدى يكره اشيله مع انى متأكد انه متعرضش لاسأه و هو صراحتا الى بيتعرض له انه القطط البيتى التانيه كانت بتضربه و كذلك الحال مع قطه تانيه برضه كانت فى البيت و كانت وديعه جدا -نوعها كان بلدى - و كانت بتكره الشيل لكن مكنتش بتفرد مخالبها خالص بس للاسف ابتدت تطلع بره و مع الوقت بقت ممكن تخربشنى لما اشيلها او العب معاها مع انى برضه متأكد انه محدش اذاها اذا استثنينا خناقات القطط و عموما شكرا على الافاده و ياريت حد يجاوب على اسئلتى و مناش هستخدمها فى الشر انا كل الى عايزه القطط تبطل تيجى تعمل لى فوضى و تكسر الاطباق و تتبول و تتخانق و تولد و الصداع ده و نفس الوقت اكون مربى قط كويس و يا ريت الشرح يكون بخطوات و شكرا مقدما
Sanguinius غير متصل  
قديم 16-02-2012, 01:43 AM   #4
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

في حل و هو رش الليمون او العطر على مكان يعني عند الباب احسن من ان تجيب قط شرس

و بالنسبة ل الصغار القطة الام لو ما بيغيتهم تقدر تعطيهم اي حد يتبنى قطط
قديم 16-02-2012, 06:49 AM   #5
Sanguinius
هاوي جديد

يا جماعه انا سألت عن اكتر من نقطه و كله واقف على نقطه قط شرس و بيرد عليها , خلاص معلش حقكوا على ممكن اى رد عن النقط الباقيه و ازاى لو ممكن و عموما الا لو عايز اطفشهم بجد ممكن اجيب تعبان و اخلص -lol- و انا بقول قط شرس علشان لو ربيت قط فى البيت لازم يكون قوى و الا القطط التانيه هتمسكه تنفخه كل شويه و هتزيد على الاعباء و عموما انسوا اى حاجه عن القطط المتوحشه و بخصوص نقطه التبنى انا غلبت ,بجد قولت لطوب الارض يخدوهم و بلاش كله رافض الاحتمال ده اصلا احنا فى مصر و حكايه القطط ديه مهياش اوى و معظم الى عايز يربى عيال صغيره و امهم هتمنعهم لانه "بيمنعوا الخلفه" ده غير انه لو قعد الطفل بيكح شهر و فى يوم من الشهر ده امه شافته لمس قطه و بعدين جه على بليل كح و لا عطس تلاقيها قاله له على طول انه السبب القطه و هيجيبوا امراض و بلاوى و ابعد عندهم << غسيل دماخ من الصغر
Sanguinius غير متصل  
قديم 16-02-2012, 03:06 PM   #6
الخبيرة ناديا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية الخبيرة ناديا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sanguinius مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

انا بفكر اجيب قط نوعه كويس بس المشكله انه انا ساكن فى الدور الارضى و ممكن القط ينزل

الشارع و طبعا لو نزل مش هيكون نضيف و مش هينفع استفيد بيه كليا فهل ممكن ادرب القط

على عدم النزول للشارع ؟ و الاحسن يكون هل ممكن ادربه يعمل فى الرمل فى الشارع و يجى ؟

القط من طبعه فضولي ويحب الاستكشاف ..

ففضوله دائما يتركه بموقف صعب ..وكثير من القطط تخرج من البيت ولاترجع .

فالافضل لك ان تحاول قد ماتقدر عدم خروجه من البيت نهائي .

ورمل الشارع غير صحي وبيجيب امراض كثيره للقطه منها ديدان وبراغيث وغيرها .

لاحتواء الرمل الخارجي على ميكروبات تسبب المرض لقطط المنازل .

اعتقد صعبين بس مناش خبير و مستنى اسمع منهم و بالمره انا عايز اعرف هو ايه اشرس فصائل

القطط ؟ قصدى انا عايز اجيب قط شرس جدا مع القطط الاخرى و لو دخل قط او قطه يقطعهم لانه

البيت محتل عندى قطتين والدين فى البيت اصله صعبوا على لانه الجوا برد و عموما هما بيجوا

يحطوا العيال و لما يكبروا شويه يمشوا بس مناش عايزهم لانه ممكن يجيبوا امراض و كمان ممكن

يسببوا فوضى من فضلات و كمان بيخطفوا الاكل فهل ممكن اجيب قط شرس جدا يطرد القطط

التانيه و هل من الممكن تدريب القطط لتصبحه شرسه ؟

هناك انواع من القطط تكون شرسه وتدافع عن بيتها بشكل غير طبيعي ..وتطرد كل القطط

الدخيله .

مثل القطط البلديه المرباه من الصغر في البيت ..

اما بخصوص طرد القطط الدخيله ..ممكن بعده اشياء /

عدم فتح ابواب المنزل دائما ..

ورش عطر بمدخل البيت او بخور .

و سؤال اخير معلش هو لو القط كان

شرس بيختلف سلوكه معايا-يعنى ميسبنيش العب معاه- ؟ اصله انا كان عندى قطتين و كانوا

متربين فى البيت -نوعهم بلدى- لغايه ما كبروا شويه و ابتدوا ينزلوا الشارع و يتخانقوا مع القطط و

كده و بعد كده مبقتش اعرف احملهم و بقوا يقاموا و اوقات يخربشوا و كذلك لو لمست جانب جسم

واحده فيهم فهل فيه علاقه ؟ و عموما علشان اسهل على الى عايز يجاوب ادى اسئلتى مرقمه

طبعا هناك علاقه كبيره ..

واضح ان خروج القطه دائما للشارع سببلها مشاحنات ومشاجرات مع قطط الشوارع الاخرى

مماجعلها تخاف من اي شي يقترب منها ..وتحتاط خوفا من ان يصيبها مكروه .

التدريب صعب جدا ..لان القط من طبعه فضولي جدا ..

مثل ماذكرت لك في السابق ..رمل الشارع الخارجي غير صحي ويسبب الكثير من الامراض

لقطتك .

القطط البلديه او الامريكيه ..اغلبها شرسه وتحب ان تتملك صاحبها بشكل لايعقل .بعكس

القطط الاخرى .

ايوه ممكن ..

لا ..القطط لاتدرب على الشراسه وانما بيكون عندها طبع خاص فيها وهو التملك ..

فاذا وجد فيها ..اصبحت القطه شرسه.

شرحتلك فوق .

و اسف اذا كان الموضوع موجود قبل كده و مدورتش عليه كويس

بالعكس اخي الغالي

اي سؤال لاتتردد بطرحه وان شاء الله كلنا تفيدك
إلاّ گلٌ قلبَأ حّببَتہ رآضِّي عْنيٌ . .
لا يحّمِل فيّہ سِوى { ذگِرىّ طيبّہ } عآشّهآ مِعّي
الخبيرة ناديا غير متصل  
قديم 16-02-2012, 08:08 PM   #7
Sanguinius
هاوي جديد

الف شكر اختى على الافاده
Sanguinius غير متصل  
قديم 17-02-2012, 08:05 PM   #8
h_fares el nour
هاوي نشيط

انا قطتي بلدي

وعدوانية جدااا

مش بتنزل الشارع مع اني في الدور الارضي ويوجد قطط كتير في الشارع

ومش بتحب الناس ابداااااااا (( فقط انا )) .. ومتعودة على افراد اسرتي لكن لا تختلط بيهم

ولو جاء لنا ضيف في المنزل تختفي تماما (( لانها خائفة )) وتظهر بمجرد سماعها خروجهم وقفل باب المنزل

ولو سمعت صوت خبط الباب او جرس الباب تجري وتقف امام الباب لتعرف مين

لما يدخل وتعرف انه من البيت تبقى عادية

لكن لو كان غريب عن البيت تجري وتستخبى لحد مايخرج ههههههه

انت فقط عودها على انها تفضل في البيت والعب معاها كثيرا ودربها على اشياء كثيرة .. (( مثلا انا مدربها انها تفتح ابواب الغرف ههه )) كانت تقف فوق اي مكان عالي وبفمها تفتح الباب .. ولما ابعدنا الاشياء العالية اصبحت تقفز من الارض على مقبض الباب وتفتحه ^__^

انت بس عاملها كويس جداااا وحاول تبعدها عن الناس

والافضل تشتري ذكر وانثى .. لان الذكر في الغالب هيحب يخرج ويستكشف كل الاماكان

والانثى ان استطعت تعويدها على عدم الخروج ممكن تتعود لكن في فترة التزاوج مش هتقدر تمنعها من الخروج (( مثل ماحصل معي في الفترات الاخيرة اصبحت تخرج لكن لدقائق فقط وفي ساعات ما قبل الفجر لانه لا يوجد ناس في الشارع فقط قطط ^^ ))

بالتوفيق ..
h_fares el nour غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
الموسم, البقاء, العدائيه, القطط, تدريب, بخصوص, سؤال, وايضا