قديم 15-12-2014, 06:08 PM   #1
ahmedtaha
هاوي جديد

61 ارجو المساعدة كلبتى غير مطيعه وعوزه تلعب وتجرى على طول اعمل اى ساعدونى

السلام عليكم
لو سمحتم ساعدونى
انا عندى كلبة جيرمن عندها الان حوالى 8 شهور بس مش مطيعه وعنيده وبتخاف ومش بسمع الكلام خالص ولما انزلها الشارع تلعب ممكن لو شافت قطه تجرى وراها الى ابعد مسافه ومش ترجع الا لما اطلع اجرى وراها وادور عليها واجيبها وكل اما تبقى سايبه واجى امسكها تبقى عاوزه تجرى منى عشان مش اربطها بالسلسه عشان عاوزه تلعب انا مربيها وهى جرو وعرفانى وواخده عليا وبتحبنى بس بتحب اللعب اكتر من اى حاجه حتى اكتر من الاكل وانا نفسى ادربها وكذا مره اخلى اصحابى يحاولو يترخمو عليها ويضربوها تهويش يعنى عشان تهجم عليهم تخاف وتستخبى فى اى حاجه وخليت اصحابى يجيبو كلابهم ويربطوهم جمب بعض ويترخمو عليها الكلاب بتاعتهم بقت هى الى تنبح وتهجم عليهم اما يجو يضربوها وهى برده تخاف فاتخنقت منها وكنت خلاص هبعها بس للاسف انا بحبها ومش هعرف ابيعها فقولت احاول معاها التدريب بالطاعه الاول مره تسمع وكذا مره لا يعنى لسه امبارح اعدت ادرب فيها وانديلها تجيلى اما اعد على الارض بس بتقوم معديانى ومكمله مشى بس بدئت تمشى معايا بالسلسله اما امشى واقف بس سعات اقف تبقى هى عاوزه تمشى ودلوقتى برده اما حد يجى يهوشها ممكن مره او كذا مره تبقى عاوزه تعضه بس من غير متنبح عليه بس برده مش على طول فارجوكو ساعدونى انا عاوزها تتدرب على الاقل خالص تسمع الكلام اما نديها فى الشارع مش اطلع اجرى وراها واما اطلب منها تهجم تنبح وتهجم مش عاوز اكتر من كده انا تسمع الكلام وتهجم فاياريت تشوفولى حل
انا من المنصوره فلو فيه مدرسه تدريب او اى حد امين لو تعرفوه او قلولى اعمل ايه فى كذا حد قالى سيبها كده اما تخلف وابقى بيعها لان تقليبها حلو بس انا مش هعرف ابيعها لانى اتعلقت بيها بس سعات كانت ترفزنى عليها واضربها بس بعديها كنت اصالحه على طول ياريت بعد ازنكم تساعدونى
انا عارف انى طولت عليكو بس والله مش عارف اعمل ايه
وياريت معلش تقولولى اى افضل تطعيمات لانها مش اتطعمت خالص
ودى صورتها

وشكرا ليكم
ahmedtaha غير متصل   رد مع اقتباس