قديم 14-04-2014, 02:25 AM   #1
bahy@
هاوي نشيط

الصورة الرمزية bahy@

عن سلوكيات النزهه ارجوكم

جروى 3 شهور ونظرا لضيق الوقت لدى تعمدت اختيار جراج بعيد عن بيتى لاتمكن من اخذ جروى نونو معي لتخزين السياره ورجوع للمنزل سبرا علي الاقدام وللعلم جروى لا يخرج كثيرا وفى البدايه كان خائف جدا وتشجع نسبيا الان ومع النزهه مع جروى اكتشفت ان فى الموضوع سلوكيات واداب لازم اراعيها واتبعها فاعزرونى لو طولت عليكم اخواني ولكن العشم فى كرمكم كبير وساحاول ارتب كلامى قدر الامكان
1. مثلا انا بتركه يشم الارض بس لو لقيتو طول اقول لا واشده بعنف شويه عرفتها من المنتدى
2. التعامل مع كلاب الشارع بتجنب شديد بس انا بحاول اتركلو المجال ينفقد ويكتشف وبحاول افهمو واشرحلو مثل الطفل الصغير وبيكون خايف علي فكره ولكنى اليوم تعرضت لموقف حيرنى كنت بتعامل مع الفطط انها بتجرى من قدامه وخلاص لكن البوم هاجمنا قط اسود غبى فى مكان منعزل مثل شارع جانبي وكنت انا وجروى والفط وكان الفط متاهب وضهرو مقوس الجرو جاء امام الفط محتار لبرهه وحسيتو خاف وحيهرب من الفط قمت مهاجم الفط انا بصراحه والحمد لله انو جرى فعلا وهميت اجرى وراه وشجعت نونو لقيتو هم عليها فقمت بشده وتغيير الشارع
3. الاصعب من كده واحد وقفنى لقيتو بيقول لي بعد اذنك يا استاذ ولقيتو بيهوش الكلب وبيقول لازم ننكشه عقبال ما كمل كلامه كان بيهوش فى جروى وجروى حسيت انو بيبصلى وبيقولى مين ده . المهم قلتلو شكرا ده صغير لسا ومشيت
4. انا بستخدم ليش 3 متر وبترك الكلب يتجول واوقات اشد الليش او فى الطرقات الخطر هل ده صح ولا المفروض اعوده علي المشي علي يسارى ولا يسبقنى لانه بيجرجرنى فى الشارع بس لما اطول الليش بيكون اسهل لي المفروض ان جروى لسا صغير اسيبو علي حريتو قد مقدر عشان ابنى شخصيتو ولا اتدخل فى طبيعتو واتحكم فى تصرفاته من الان مع الاخذ فى العلم اخوانى ان الغرض من تربيتى انشاء صداقه . واسف لو طولت عليكم بس نفسب اعرف هل الجرو بيحس بالحب من صاحبو وبيكون فاهم ولا ايه
bahy@ غير متصل