قديم 28-01-2015, 05:01 PM   #10
fares vip
هاوي جديد

رد: استفسار وارائكم بخصوص جروين جيرمن

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شراسه مشاهدة المشاركة
اخى الوقايه خير من العلاج
انا اخوك احمد من مصر
انصحك بأول شئ التطعييييييييم روح بيهم لمديرية الطب البيطرى
ثانى هام ميتربوش مع بعض من عمر ال4 شهور خوفاً من محاولة التزاوج وانت مش واخد بالك لأن فى عمر محدد للزواج وهو سنه وثمان شهور غير انك بتقول انهم اخوات يبقا ما لازم يحصل التزاوج ابداً وبخصوص كلمة التقليب دى يعنى درجة النقاء لكن ما تعنى انهم من اب وام من غير الفصيله
اللى من اب وام من غير الفصيله مثلاً اب جيرمن وام هاسكى بيبقا اسمها مهجن او هجين
تقبل مرورى
اولا اشكرك على ردك وهتمامك اخى احمد وتشرفت بيك

بخصوص التطعيم فعلا رحت بيهم عشان التطعيم و الترخيص قال التطعيم فى عمر 4 شهور و الترخيص فى عمر 6 شهر
بخصوص التقليب درجة النثاء تمام ده الى كنت عاوز اعرف
والاخ الفاضل elberens يقول انهم بلدي هل الكلام ده موثوق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elberens 15 مشاهدة المشاركة
اخي الكريم الجراوي بلدي لان فيه لون ابيض في صدرهم و بالنسبة للاطعمة يمكنك اعطائهم الدراي فود او في الفطار و العشاء بيض مسلوق بقشره مع البيض و الغذاء ممكن شوربة خضروات مع لحمة مفرومة برازيلي و سيبهم يتربوا مع بعض عادي لكن لو كبروا و كانوا ذكر و انثي يبقي تفصلهم و تبدأ دروس الطاعة في عمر اربعة اشهر و الشراسة في عمر 10 اشهر و بالنسبة لدخول الاطفال و اللعب معهم مش هيأثر عليهم
اخى ما فى اى بياض علىا الصدر ده شعر اصفر مش ابيض بالنسبه للاطعمة حولت معاهم الدراي فود رفضين يكلو نهائي جبت لحمه مفرومه حطيت عليها بطاطس و جزر و روز وملح وتوابل عادى اكنى بطبخو عادى وفرمتو كويس جدا ورفضوا يكلو وجبتلهم سيرلاك ونفس الحكايه يمكن الفراخ فقط احيانا بيكلوها بس خسين جدا وبالعفيه بيكلو اليمين دول جبتلهم زبادى وعسل وبحط عسل على الزبادى وادهلهم بالسرنجه وجبتلهم بيض مسلوق بيشم البيض ومش بيكلوا

لى طلابين بس

اريد اكل محدد وطريقه اقدر اغزيهم بيها عشان خسين جدا
ثانيا مطلعين عيني بسبب التوسخ مش عارف اعمل ايه مبهدلين الدنيا عاوز طريقه مضمنه اقدر اعودهم عليها
الحاجه الاخيره بيجو اقات يفضلو يصوصو كده زي العيال الصغيره ومش بيسكتوا غير لما اعد ادخلهم واعد معاهم ا اطلعهم والعب معاهم واول ما يدخلوا ينامو اطلع يفضلو يهوهوا تانى ممكن اعرف ايه السبب فى ده
fares vip غير متصل