الموضوع: احضرت كلب جديد
قديم 10-11-2013, 12:45 AM   #2
ibrahim sherif
العضو المميز في منتدى توزوو لشهر ديسمبر 2013
محترف جدا

الصورة الرمزية ibrahim sherif

رد: احضرت كلب جديد

وعليكم السلام الف مبروك على كلبك الجديد

1_ممكن بعد 15 يوم بالظبت تاكلة دراي فود اكلة حاليا لبن مخفف بالماء مع سيريلاك علشان يعوضوة عن نقص الغذاء في اللبن اللي المفروض ياتي من الام و تكون وجبتان وجبتان تانيين نصف رغيف عيش مع بيضة او بيضتان مسلوقتان وبلاش صفار البيض لانه بيسهل وبيجيب ديدان

2_اكيد لازم ياخذ اذوية الديدان انت بتروح للدكتور مع الكلب هو بيعطيك كل الموا عيد

جرع الديدان لازم ضروري يستمر عليها على الاقل في اول 6شهور كل شهر مرة او 15 يوم لحد ما يعدي هذه المرحلة ان شاء الله

بالنسبة للتطعيمات ف لازم ولابد و يجب انو ياخذها هذه اهم من الكلب نفسة

الديستمبر او الثماني:في عمر 45 يوم_الجرعة التنشيطية للديستمبر هي مهمة جدا او ممكن يكون اسمها الخماسي في عمر الشهرين_السعار لكي لا يتسعر الكلب و مهمة جدا وتعاد التطعيمات مرة كل سنة بس تطعيمان السعار و الثماني _الجرع تبع الديدان احتمال ياخذها في اول سنة ليه حوالي 10 مرات او 9 و السنين الباقية حوالي 4 مرات او 5 طبعا الاسماء كثيرة جدا انت روح لمحل الحيوانات عندك في الاسكندرية وقولة عايز ايه او اعرض الكلب للبيطري

3_الرويال الكانين موجود ان شاء الله روح لاشهر المحلات عندك اذا لم تلاقية البلو بالفو وفي النيترا ناجيتس اذا لم تجد هات دراي فود يكون صناعة امريكية لا يكون فرنسي ولا مصري ولا يكون سايب بالوزن

4_ ممكن الكلب ياكل الرز المسلوق و الشوربة و الخضار المسلوقة مثل البطاطس و الفاصوليا الخ بس الافضل الدراي فود و احب انوهك انو يوجد محلات كثثثييييييييرة جدا انا شخصيا بشتري منها في القاهرة و محافظتها الصغيرة و الكبيرة انت حاول تلاقي اشهر محل حيوانات وليس طيور

5_الطبيب اللي بيوصفلك الادوية اذا محتاجين و المغذيات و اذا اردت ارفق صور

6_تعطيه في هذا العمر انا لما اعطيت كلابي كان عندها 40 يوم وكانت مليانة ديدان اخذت حوالي 10 كورسات ديدان لتروح ولسة بعطيها مغذيات ف الحق كلبك افضل

7_فوائدها كثيرة تلمع الشعر و الاظافر تحسن الوظائف الحيوية للكلب تزيد من نشاطة بس مش كثير مفيدة له وتعتبر كانها مغذي و فاتح للشهية و يلمع العين و غنية بالفيتامينات و الاوميجا 3 و الافضل البرشام هاتة من الصييدلية البشرية بحوالي 18 جنية مصري العلبة تكفي الكلب شهر لان فييها 30 حبة لكن لما يكبر تكون حبتان ولا تشترية من المحلات بتاعت الحيوانات لانو بينصب عليك و ما في فرق بين هذا و هذا

لا ولا اطالة ولا اي شي اعتقد اني كدا رديت على كل التساؤلات بطريقة صحيحة ان شاء الله

ibrahim sherif غير متصل