قديم 15-05-2013, 02:31 PM   #6
WORLD OF ANIMAL
محترف جدا

الصورة الرمزية WORLD OF ANIMAL

رد: سؤال من مبتدئ قريبا فى هذة الهواية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رائد ملكاوي مشاهدة المشاركة
وقعت وما حدش سمى عليك يا غالي ههههههههه

مساحة متر في متر بارتفاع منر تقدر تربي فيها ديك ودجاجتين براحتهم

بالنسبة لخوفك انها تنط فوق السور، فاحسن شي ركب نظام مراقبة (كاميرات، وجهاز انذار)، او اشتري مسدس وهددهم ههههههههه

ارفع شيك (شيك= شبك أو أسلاك شائكة) فوق السور بالارتفاع اللي تشوفه مناسب

افضل عمر حسب اذا تحب الكتاكيت او الدجاج كونها هواية، بس عايز بيض احسن شي أكتر من سبع شهور وأقل من عمر سنتين لأنه بعد كدة البيض وانتجاه يقل أوي

الأكل: أي حاجة مثل العلف المركز اللي بيستخدموه في مزارع انتاج البيض وتقدر تقدملهم بواقي المطبخ من الرز والخضار والأوراق والأعشاب، والحبوب بمختلف انواعها ومشرفنا الغالي عبدالرحمن ما قصر فيهم، وحاسب لا ياكلوك لأنهم ياكلو اي حاجة

هههههههه حبيبى والله فعلا انا شكلى وقعت فى الملعب بتاعك انت واخوى عبد الرحمن هههههه
وراح افكر فى حكاية كاميرات المراقبة ههههه تعجبنى الفكرة على اساس ان الدجاجة راح تبيض دهب ههههه
ارفع شبك طيب مافى طريقة غير دى لان انا هربيهم فى عشه من اعشاش الحمام ولكن هى واسعة جدا يعنى العشه تكفى 3 ازواج حمام فانا قلت خسارة احط زوج واحد فى كل هذة العشه وقلت اجرب حاجة تانى
طيب بالنسبة للعمر كيف اعرف العمر ولو بالتقريب ؟؟
وبالنسبة للاكل انا جربت الدجاج قبل كدة الكتاكيت كانوا ياكلون بطريقة فظيعة انا اتذكر مرة كانوا فى الارض وجوعانيين وانا ماسك الصحن وبحط العلف والعيش وفجئة لقيت ديك منهم يعنى ما شاء الله عليه كان لونه اسود ولكن لو اقول لك وصل ل2 كيلو يمكن ما تصدق هههه قفز عليا ووصل للطبق عشان ياكل ههههه
وتسلم يا حبى ونورتنا بمرووورك